Polecamy
ziemia | 2018-06-21
Himalaje to tylko wąska grzęda przyspawana od południa do potężnego garbu Wyżyny Tybetańskiej, która jest o wiele starsza od największych gór świata, a przez dziesiątki milionów lat była też od nich znacznie wyższa.
człowiek | 2018-05-22
Receptory węchu znajdują się nie tylko w nosie, ale i np. w mięśniach, nerkach i na plemnikach. Okazuje się, że zapach da się zobaczyć, a dzięki komórkom węchowym można odzyskać władzę w nogach.
technika | 2018-04-20
Pływające po oceanach ogromne jednostki transportowe coraz bardziej zatruwają środowisko. Inżynierowie, chcąc powstrzymać tę degradację, pracują nad doskonalszymi kadłubami czy silnikami. Proponują też mniej typowe rozwiązania, takie jak sztywne żagle, obrotowe cylindry i latawce.
Aktualności
nauki ścisłe | 2018-06-21
W obrębie DNA występują rejony, o których istnieniu i funkcji nie mieliśmy do tej pory pojęcia. Nazwano je ciemnym DNA. Wydaje się ono równie nieuchwytne i tajemnicze jak ciemna materia we wszechświecie.
nauki ścisłe | 2018-05-22

Podczas gdy drukarki 3D stają się coraz dostępniejsze, w laboratoriach na całym świecie powstaje nowa generacja drukowanych obiektów. Czy druk 4D stanie się tak samo popularny jak jego poprzednik?

nauki ścisłe | 2018-05-17
do podjęcia nowych studiów: Physics of Advanced Materials for Energy Processing – PAMEP prowadzonych w języku angielskim.
ziemia | 2018-04-20
Człowiek od zawsze instynktownie omijał jadowite zwierzęta. Teraz  okazuje się, że mogą się one przyczynić do odkrycia remedium na śmiertelne choroby.
technika | 2018-04-20
Przewiduje się, że na polu walki przyszłości będzie mniej żołnierzy, a więcej bezzałogowych i w różnym zakresie autonomicznych maszyn, które zastąpią człowieka w wielu zadaniach – od transportu i ochrony strategicznych obiektów po samodzielne wykonywanie operacji uderzeniowych.
człowiek | 2018-03-29
Guma guar, ksantanowa czy damara. Takie składniki w żywności niebudzą naszego zaufania– może dlatego, że bardziej kojarzą się ze „sztuczną chemią” lub nieapetyczną dętką w kole roweru niż z pysznym deserem.
08/2018
07/2018
W 1885 r. Ernst Hartwig w Estonii zaobserwował S Andromedae w Galaktyce Andromedy - pierwszą supernową odkrytą w innej galaktyce.

Wydawałoby się, że coś takiego to niewytłumaczalna naukowo domena. A jednak może stać za nią naturalne zjawisko biologiczne.