Wiedza i Życie 03/2014
Innowacje
Wynalazki gwiazd; Marcin Matuzik
Historia
Robota dla gigantów; Bartosz Nowacki
Na całym świecie miliony kobiet poddają się katuszom, by sprostać wygórowanym – i często dziwacznym – wyobrażeniom piękna.
Wielka kometa lub asteroida może zniszczyć naszą cywilizację i wymazać z powierzchni Ziemi wyższe formy życia. Jednak katastrofalne szkody może wyrządzić także zderzenie ze znacznie mniejszym ciałem niebieskim.

Dzięki szybkiemu rozwojowi energetyki odnawialnej możemy się   uniezależnić od paliw kopalnych. Ale nie za darmo. Ceną będzie olbrzymi wzrost wydobycia innych bogactw naturalnych ukrytych w ziemskiej skorupie – rud metali.

Spór o „ideologię gender” nie jest królikiem z kapelusza podsuniętym zblazowanej publiczności. To część arcyważnej debaty o równości. Szkoda, że tak nieudolnie prowadzonej.

08/2018
07/2018
W 1885 r. Ernst Hartwig w Estonii zaobserwował S Andromedae w Galaktyce Andromedy - pierwszą supernową odkrytą w innej galaktyce.
Od czasów bomby atomowej nie było technologii, która zaalarmowałaby wynalazców do tego stopnia, że zdecydowali się ostrzec świat przed jej wykorzystaniem. Nie było aż do wiosny 2015 roku, kiedy biolożka Jennifer Doudna wezwała do ogłoszenia światowego moratorium na stosowanie CRISPR, nowego narzędzia do edycji genów - rewolucyjnej technologii, którą sama pomagała stworzyć, umożliwiającej wprowadzanie dziedzicznych zmian w ludzkich zarodkach.