Wiedza i Życie 01/2015

Niebo pełne tajemnic; Przemek Berg

Technika
Dyktafon w pluszaku; Andrzej Janikowski

Neurobiologia
Nieznana połowa mózgu – z dr. Michałem Ślęzakiem, specjalistą od gleju, rozmawia Olga Orzyłowska-Śliwińska

Chemia
Jak to z tlenem było; Krzysztof Orliński

W inteligentnych aglomeracjach przyszłości także transport będzie inteligentny. W erze Internetu Rzeczy, która zbliża się wielkimi susami, to smartfon powie ci, jak najszybciej i najtaniej dostać się tam, gdzie chcesz. I raczej nie wskaże na twój samochód.

W XVI w. w Babinie na Lubelszczyźnie powstało niezwykłe stowarzyszenie. Mieszkańcy parodiowali ustrój Polski, wybierając spośród siebie na króla, urzędników i dostojników kościelnych osoby najmniej się do tego nadające.

Orzeł bielik, a właściwie orłan, to wspaniały skrzydlaty drapieżnik i symbol naszego kraju. Polowanie orłana to jeden z najwspanialszych spektakli przyrody.

W chińskiej prowincji Liaoning odkopano szkielet największego dotąd dinozaura o dwóch parach skrzydeł. To dobry pretekst, by napisać o tej niezwykłej formie lokomocji, która poprzedziła ptasi lot.

10/2020
09/2020
W 1846 r. amerykański dentysta William Morton po raz pierwszy użył narkozy do zabiegu usunięcia zęba.
Fizyka kwantowa jest dziwna. Reguły świata kwantowego, według których działa świat na poziomie atomów i cząstek subatomowych, nie są tymi samymi regułami, które obowiązują w dobrze znanym nam świecie codziennych doświadczeń - regułami, które kojarzymy ze zdrowym rozsądkiem.