Wiedza i Życie 01/2015

Niebo pełne tajemnic; Przemek Berg

Technika
Dyktafon w pluszaku; Andrzej Janikowski

Neurobiologia
Nieznana połowa mózgu – z dr. Michałem Ślęzakiem, specjalistą od gleju, rozmawia Olga Orzyłowska-Śliwińska

Chemia
Jak to z tlenem było; Krzysztof Orliński

W inteligentnych aglomeracjach przyszłości także transport będzie inteligentny. W erze Internetu Rzeczy, która zbliża się wielkimi susami, to smartfon powie ci, jak najszybciej i najtaniej dostać się tam, gdzie chcesz. I raczej nie wskaże na twój samochód.

W XVI w. w Babinie na Lubelszczyźnie powstało niezwykłe stowarzyszenie. Mieszkańcy parodiowali ustrój Polski, wybierając spośród siebie na króla, urzędników i dostojników kościelnych osoby najmniej się do tego nadające.

Orzeł bielik, a właściwie orłan, to wspaniały skrzydlaty drapieżnik i symbol naszego kraju. Polowanie orłana to jeden z najwspanialszych spektakli przyrody.

W chińskiej prowincji Liaoning odkopano szkielet największego dotąd dinozaura o dwóch parach skrzydeł. To dobry pretekst, by napisać o tej niezwykłej formie lokomocji, która poprzedziła ptasi lot.

12/2019
11/2019
W 1612 r. niemiecki astronom Simon Marius sporządził pierwszy opis Galaktyki Andromedy (M31), bazujący na obserwacjach przez teleskop.
Lubimy myśleć o sobie jako o istotach wyjątkowych - ale czy naprawdę coś różni nas od zwierząt? Przecież nasza biologia jest taka sama. W oryginalnej i intrygującej podróży po świecie ziemskiego życia Adam Rutherford bada rozmaite cechy, które uznawano niegdyś za wyłącznie ludzkie, wykazując, że wcale takimi nie są.