Wiedza i Życie 06/2007
Nauka a sztuka
Wszechświat, luneta i pędzel; Jarosław Włodarczyk
Geofizyka
Cisza przed wstrząsem; Andrzej Hołdys
Biblia nie pozostawia na nich suchej nitki. W porównaniu z bogobojnymi synami Izraela Egipcjanie jawią się w niej jako utracjusze, okrutnicy i rozpustnicy. Do tego wszystkiego dochodzi kazirodztwo!
W każdej sekundzie strumień neutrin przeszywa nasze ciała. Aby się przed nim schronić, musielibyśmy wybudować tarczę z ołowiu o grubości... roku świetlnego.
Czym jest fotografia przyrodnicza? Czy jest to czysto techniczne dokumentowanie przejawów życia z kliniczną dokładnością? A może sztuka pokazywania natury w sposób normalnie niedostępny naszym oczom?
Nadzieje na drugą Ziemię rosną: na powierzchni nowo odkrytej skalistej planety, zaledwie pięciokrotnie cięższej od Ziemi, może istnieć ciekła woda. Jak odkryto ten i inne odległe globy?
02/2021
01/2021
W 1911 r. amerykanin Glenn Curtiss odbył pierwszy w historii lot na hydroplanie własnej konstrukcji
Natura szaleje. Gdy dojdziemy do podstawowych praw fizyki, do samego fundamentu, znajdziemy się w domenie szaleństwa i chaosu, gdzie wiedza staje się wyobraźnią i odwrotnie. To miejsce, w którym na każdym kroku czają się wszechświaty równoległe i zadziwiające paradoksy, a przedmioty nie muszą zważać na przestrzeń ani czas.