Wszechświat (121)
Tomasz Rożek | 2012-06-12
Zanim polecimy na dłużej w kosmos, musimy zbadać wpływ promieniowania jonizującego na człowieka. Nikt przecież nie chce, aby po księżycowych lub marsjańskich bazach snuli się astronauci cierpiący na chorobę popromienną.
Weronika Śliwa | 2012-06-12
Nadzieje na drugą Ziemię rosną: na powierzchni nowo odkrytej skalistej planety, zaledwie pięciokrotnie cięższej od Ziemi, może istnieć ciekła woda. Jak odkryto ten i inne odległe globy?
Marcin Machalski | 2012-06-12
Dzieje naszej planety sugerują, że na odległych globach jest znacznie łatwiej o drobnoustroje niż o wyższe formy życia. Być może nie wyłapujemy sygnałów od pozaziemskich cywilizacji, bo nikt ich nie wysyła.
Weronika Śliwa | 2012-06-06
Najbardziej energetyczne rozbłyski Wszechświata opowiadają historie powstawania czarnych dziur.
Krzysztof Szymborski | 2012-06-05
Trudno się dziwić, że prosty lud traktuje astronomów z mieszaniną podziwu i podejrzliwości. Tacy to nie tylko potrafią policzyć, ile jest gwiazd na niebie, ale nawet wiedzą, jak się każda z nich nazywa.
Weronika Śliwa | 2012-06-05
Planeta jaka jest, każdy widzi. Tak przynajmniej było do 1781 roku, kiedy do grona obiegających Słońce, znanych od starożytności globów - Merkurego, Wenus, Ziemi, Marsa, Jowisza i Saturna - dołączył Uran
2021»
08/2019
07/2019
W 1868 r. francuski astronom Pierre Janssen, badając widmo korony słonecznej w trakcie zaćmienia, odkrył hel.
Żyjemy w czasach, w których zaczynamy coraz lepiej rozumieć funkcjonowanie naszego umysłu i możemy tę wiedzę zastosować w praktyce. Leonard Mlodinow, słynny amerykański fizyk, w swojej najnowszej książce "Elastyczny mózg" opisuje mechanizmy odpowiedzialne za proces elastycznego myślenia, chcąc zachęcić czytelników do pracy nad ich własnymi możliwościami.