Wszechświat (123)
Andrzej Hołdys | 2019-12-08
Kończy się kolejny 11-letni cykl aktywności słonecznej i wkrótce zacznie się następny – o numerze 25. Według niektórych prognoz może on być najsłabszy od 300 lat i dać początek dłuższemu minimum słonecznemu, podobnemu do tego w XVII w. Czy są powody do niepokoju?
Mirosław Dworniczak | 2019-12-08
Trzeba przyznać, że starożytni uczeni mieli znacznie lepiej niż my. Ich wszechświat był prosty, trwały i niezmienny. Zwyczajnie istniał i musiał być wieczny – bez początku i końca. Dziś jednak dzięki obserwacjom astronomicznym, ale też pracom koncepcyjnym wielu teoretyków wiemy znacznie więcej.
Radosław Żbikowski | 2018-10-22
W oceanach od zarania dziejów przemieszczają się masy wody, a prądy te przypominają arterie żywego organizmu.
2018-09-24
Obserwacje wskazują na to, że galaktyki rozłożone są w przestrzeni kosmicznej w zdominowanej przez włókna strukturze podobnej do pajęczej sieci.
2018-07-23
Księżyce obiegające planety w Układzie Słonecznym uformowały się w wyniku działania różnych mechanizmów. Dochodziło do zderzeń, przechwyceń i rozrywania grawitacyjnego.
Przemek Berg | 2016-12-09
Najbardziej dynamicznym i najciekawszym miejscem w Układzie Słonecznym jest system Saturna. Niedawno zaczął się ostatni rok trwającej już 12 lat misji sondy Cassini- Huygens, która dokładnie zbadała ten  fantastyczny świat. Wyniki są imponujące.

10/2020
09/2020
W 1846 r. amerykański dentysta William Morton po raz pierwszy użył narkozy do zabiegu usunięcia zęba.
Fizyka kwantowa jest dziwna. Reguły świata kwantowego, według których działa świat na poziomie atomów i cząstek subatomowych, nie są tymi samymi regułami, które obowiązują w dobrze znanym nam świecie codziennych doświadczeń - regułami, które kojarzymy ze zdrowym rozsądkiem.