Ziemia (201)
Andrzej Hołdys | 2018-02-21
Zimowa pokrywa śniegu w Europie kurczy się od dwóch dekad. Jedni naukowcy prognozują, że nie będzie lepiej. Inni zastanawiają się, jak uniezależnić ośrodki narciarskie od natury skąpiącej białych płatków.
Jakub Zimoch | 2018-01-24
Gdy w ekstremalnych środowiskach zwierzętom zaczyna brakować pokarmu, ich organizmy zaczynają oszczędzać energię. A nie ma na to lepszej metody niż hibernacja.
Andrzej Hołdys | 2017-12-19
W ciągu sześciu dekad Morze Kaspijskie, niezwykły pod wieloma względami akwen słynący z bogactwa przyrody, może skurczyć się nawet o jedną trzecią i zmienić w gigantyczny zbiornik toksyn.
Barbara Pietrzak | 2017-11-22
Od tysięcy lat regulujemy rzeki, żeby zwiększać dostawy wody pitnej, nawadniać pola, usprawniać transport, zapobiegać powodziom. I dopiero niedawno zaczęliśmy dostrzegać, że naturalne rzeki lepiej spełniają niektóre z kluczowych dla nas funkcji.
Andrzej Hołdys | 2017-10-23
Ludzie już raz, ponad pół wieku temu, próbowali uciszyć huragany. Bez skutku. Mimo to nie porzucili marzenia o uspokojeniu żywiołu, zanim wtargnie on na ląd.
2017-09-20
Grzyby to nie tylko banalna nóżka zwieńczona kapeluszem, tworząca jadalną bądź niejadalną całość. Są wśród nich takie osobniki, które ważą setki ton, takie, które zmieniają inne organizmy w zombi albo żywią się radioaktywnością.
W 1898 r. Brytyjczycy William Ramsay i Morris William Travers odkryli ksenon.
Fizyka kwantowa jest dziwna. Reguły świata kwantowego, według których działa świat na poziomie atomów i cząstek subatomowych, nie są tymi samymi regułami, które obowiązują w dobrze znanym nam świecie codziennych doświadczeń - regułami, które kojarzymy ze zdrowym rozsądkiem.