technika
Autor: adrianm | dodano: 2013-11-20
LEM na orbitę

LEM - ostatnie chwile na Ziemi [fot. BRITE-PL]

21 listopada o 7.10.11 UTC z bazy wojskowej Jasny na południowym Uralu wystartuje pierwszy polski satelita naukowy BRITE-PL LEM.

Celem satelity jest prowadzenie pomiarów fotometrycznych najjaśniejszych gwiazd zmiennych. Badania pulsacji dostarczają cennych informacji na temat wewnętrznej budowy gwiazd. Badań tych nie można prowadzić z Ziemi ze względu na zakłócenia powodowane przez atmosferę (dane gromadzone na orbicie są precyzyjniejsze o kilka rzędów wielkości). LEM może przyczynić się do stworzenia matematycznego modelu mechanizmu konwekcji (transportu energii wewnątrz gwiazd) który – chociaż znany od ponad 100 lat – wciąż wymyka się precyzyjnemu opisowi.
Satelita został zmontowany w laboratoriach Centrum Badań Kosmicznych PAN. Sześcian o boku o długości 20 cm i wadze 7 kg zostanie wyniesiony na orbitę przez rosyjską rakietę Dniepr. Za jego powstanie odpowiedzialne jest Polskie Konsorcjum Projektu BRITE, w którego skład wchodzi Centrum Astronomiczne im. Mikołaja Kopernika PAN i Centrum Badań Kosmicznych PAN. Za start odpowiedzialne jest rosyjskie Ministerstwo Obrony Narodowej.
Już w grudniu na orbicie znajdzie się kolejny satelita BRITE.PL – Heweliusz o takiej samej konstrukcji, jak LEM. Heweliusz zostanie wyniesiony na orbitę przez chińską rakietę Long March.

01/2020
12/2019
130 lat temu w Roselle (New Jersey) uruchomiono pierwsze na świecie elektryczne latarnie uliczne.
Książka o jednej z największych tajemnic ludzkiego mózgu. Czy sny są zwierciadłem naszej duszy?

Autor: adrianm | dodano: 2013-11-20