CIEKAWOSTKI
Autor: oos | dodano: 2016-04-06
20. PIKNIK NAUKOWY POD HASŁEM „ZDROWIE”

Stoły operacyjne, zabiegi wszczepiania organów, endoskopy penetrujące najbardziej niedostępne zakątki organizmów, nowoczesny sprzęt rehabilitacyjny – tegoroczny Piknik Naukowy przybliży związki nauki z naszym zdrowiem. Impreza odbędzie się 7 maja br. na PGE Narodowym w Warszawie – wstęp oczywiście wolny.

Postęp w ochronie zdrowia jest najcenniejszym przejawem rozwoju ludzkiej cywilizacji. Możemy fascynować się fenomenem Internetu, poznawaniem kosmosu, coraz szybszymi komputerami i coraz większymi telewizorami, ale równie wielką satysfakcję czerpiemy z doniesień o nowych lekach, bezbolesnych zabiegach, skutecznych operacjach i metodach rehabilitacji, które dają nadzieję na wyzdrowienie ludziom cierpiącym na nieuleczalne dotąd choroby. Dlatego jubileuszowy Piknik Naukowy pokaże, jak nauka i współczesna technika torują drogę postępowi w medycynie i ochronie zdrowia. Oraz odwrotnie, jak walka o życie i zdrowie ludzi stymuluje rozwój pozostałych nauk.

Coraz zdrowsi

O niebywałym postępie w medycynie ostatnich dziesięcioleci najlepiej świadczy przeciętna długość ludzkiego życia. Na początku dwudziestego wieku było to zaledwie 31 lat, raptem trzy lata więcej niż przed wiekami w starożytnej Grecji. Dziś żyjemy przeciętnie aż 36 lat dłużej. Coraz łatwiej i skuteczniej ingerujemy w ludzkie ciało. Wymieniamy organy, wszczepiamy endoprotezy i rozruszniki serca. Tak rewolucyjny niedawno zabieg, jak wymiana soczewki oka, jest dziś wykonywany rutynowo niemal na całym świecie.

Technologia w służbie człowieka

Medycyna wciąż stawia nowe wyzwania nauce i technice. Rozwój elektroniki i inżynierii biomedycznej zmienia chirurgię, diagnostykę i rehabilitację. Uczestnicy Pikniku poznają ratującego życie robota chirurgicznego – Robin Heart, będą sterować sztucznym sercem i sprawdzą, jak wchłaniają się biodegradowalne implanty. Wypróbują interfejs, łączący mózg ze sztucznymi kończynami i częściami robotów. Przekonają się, jak ważna podczas operacji jest neuronawigacja. Odkryją potencjał kleszczy w leczeniu i samodzielnie stworzą maść cynkową. Dowiedzą się również, na co chorowali prehistoryczni ludzie i… dinozaury.

20. Piknik Naukowy Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik – 7 maja 2016 r. w godz. 11.00-20.00 na PGE Narodowym w Warszawie. Więcej informacji: pikniknaukowy.pl.

11/2018
10/2018
W 1934 r. amerykański lotnik Richard Byrd odkrył wulkan Mount Sidley na Antarktydzie.
Czy można badać kosmos zwykłym kijem? Jaki kolor ma wszechświat? Czy stojąc na szczycie Mount Everestu, jesteśmy najdalej od środka Ziemi?

Autor: oos | dodano: 2016-04-06