CIEKAWOSTKI
Autor: ooś | dodano: 2017-03-02
Lakaza w leczeniu raka szyjki macicy - wynalazek naukowców z UMCS

Zespół naukowców z Wydziału Biologii i Biotechnologii UMCS prowadzi badania nad nowatorskim zastosowaniem enzymu lakazy z grzyba Cerrena unicolor w leczeniu raka szyjki macicy.

Ostatnie doniesienia naukowe wskazują na możliwość zastosowania tego enzymu, jako związku o działaniu przeciwnowotworowym i przeciwwirusowym. W badaniach, które są przedmiotem wynalazku, naukowcy z UMCS wykazali silne działanie cytotoksyczne lakazy wobec komórek wywodzących się z pierwotnego raka szyjki macicy. Przeprowadzając badania z udziałem aktywnej formy lakazy wyizolowanej z grzyba należącego do grupy białej zgnilizny drewna – Cerrena unicolor, nieoczekiwanie wykazano jej cytotoksyczne działanie na ludzkie komórki raka szyjki macicy.

Należy pamiętać, że przedstawione przez naszych naukowców wyniki, dotyczą badań w warunkach in vitro z zastosowaniem linii komórkowej. W związku z tym konieczne jest przeprowadzenie kolejnych eksperymentów z zastosowaniem innych linii komórkowych wywodzących się z tego nowotworu, bądź też materiału klinicznego pobranego od pacjentek.

Na tym etapie, planowane są więc dalsze badania w warunkach in vivo z zastosowaniem zwierząt laboratoryjnych, które pozwolą na jednoznaczne wykazanie antyproliferacyjnego wpływu lakazy na poziomie organizmu zwierzęcego.

Wynalazek naukowców z UMCS (Wydział Biologii i Biotechnologii, Zakład Biochemii, Zakład Wirusologii i Immunologii) napawa optymizmem i z pewnością rokuje na przyszłość.

09/2019
08/2019
W 1682 r. pojawiła się Kometa Halleya. Edmund Halley odkrył jej periodyczność i przewidział powrót w 1758 roku.
Podobnie jak setki tysięcy turystów przyjeżdżasz w 1938 roku do Niemiec. Na parkingu we Frankfurcie podchodzi do ciebie Żydówka i prosi, byś zabrał stąd jej nastoletnią córkę, bo tu nie przeżyje. Co robisz?

Autor: ooś | dodano: 2017-03-02