CIEKAWOSTKI
Autor: ooś | dodano: 2017-03-02
Lakaza w leczeniu raka szyjki macicy - wynalazek naukowców z UMCS

Zespół naukowców z Wydziału Biologii i Biotechnologii UMCS prowadzi badania nad nowatorskim zastosowaniem enzymu lakazy z grzyba Cerrena unicolor w leczeniu raka szyjki macicy.

Ostatnie doniesienia naukowe wskazują na możliwość zastosowania tego enzymu, jako związku o działaniu przeciwnowotworowym i przeciwwirusowym. W badaniach, które są przedmiotem wynalazku, naukowcy z UMCS wykazali silne działanie cytotoksyczne lakazy wobec komórek wywodzących się z pierwotnego raka szyjki macicy. Przeprowadzając badania z udziałem aktywnej formy lakazy wyizolowanej z grzyba należącego do grupy białej zgnilizny drewna – Cerrena unicolor, nieoczekiwanie wykazano jej cytotoksyczne działanie na ludzkie komórki raka szyjki macicy.

Należy pamiętać, że przedstawione przez naszych naukowców wyniki, dotyczą badań w warunkach in vitro z zastosowaniem linii komórkowej. W związku z tym konieczne jest przeprowadzenie kolejnych eksperymentów z zastosowaniem innych linii komórkowych wywodzących się z tego nowotworu, bądź też materiału klinicznego pobranego od pacjentek.

Na tym etapie, planowane są więc dalsze badania w warunkach in vivo z zastosowaniem zwierząt laboratoryjnych, które pozwolą na jednoznaczne wykazanie antyproliferacyjnego wpływu lakazy na poziomie organizmu zwierzęcego.

Wynalazek naukowców z UMCS (Wydział Biologii i Biotechnologii, Zakład Biochemii, Zakład Wirusologii i Immunologii) napawa optymizmem i z pewnością rokuje na przyszłość.

07/2018
06/2018
W 1969 r. Neil Armstrong, dowódca wyprawy Apollo 11, stanął jako pierwszy człowiek na powierzchni Księżyca. Tuż po nim uczynił to Buzz Aldrin.

Wydawałoby się, że coś takiego to niewytłumaczalna naukowo domena. A jednak może stać za nią naturalne zjawisko biologiczne.

Autor: ooś | dodano: 2017-03-02