człowiek
dodano: 2018-07-09
Co wpływa na nasze decyzje konsumenckie?

Richard Thaler to bardzo wpływowa postać w świecie ekonomii. Był typowany do nagrody Nobla od kilku lat. Mimo to, przyznanie mu nagrody w październiku 2017  jest  faktem bardzo doniosłym.

Dlaczego to takie ważne?

Biorąc pod uwagę, że Nobla najczęściej dostają ekonomiści neoklasyczni, nagroda dla ekonomisty behawioralnego ma ogromne znaczenie, gdyż umacnia pozycję ekonomii behawioralnej w głównym nurcie.

Podkreślmy to – mimo dokonującej się rewolucji behawioralnej, model neoklasyczny wciąż dominuje w nauczaniu studentów ekonomii. Opiera się on na założeniach, że ludzie są racjonalni, że mają niezmienne w czasie preferencje, i maksymalizują swoje własne zyski, nie oglądając się na innych. Wyniki eksperymentów z ekonomii behawioralnej zakwestionowały wszystkie fundamentalne założenia, na których teoria wyboru w ekonomii neoklasycznej się opiera. O ile jednak na zachodnich uczelniach ekonomia behawioralna jest wykładana jako przedmiot obowiązkowy, w Polsce nadal jest przedmiotem fakultatywnym, z którym nie każdy student ma okazję się zapoznać.

Czym zajmuje się ekonomia behawioralna?

Ekonomia behawioralna zajmuje się błędami poznawczymi, które wpływają na decyzje ludzi i które mają znaczenie dla gospodarki. Wyniki jej badań pokazują, że nasze preferencje zmieniają się w zależności od kontekstu podejmowania decyzji. Pozwala to wpływać na wybory konsumentów za pomocą prostych rozwiązań. I tak usunięcie słodyczy z ekspozycji przy kasach, a ustawienie zamiast nich stoisk z owocami, miałoby wpływ na zwiększenie dobrobytu społecznego. Ekonomiści nazywają to „architekturą wyboru”.

Zachowania niepoprawne są lekturą nie tylko dla ekonomistów i studentów ekonomii, ale wszystkich zajmujących się lub zainteresowanych ekonomią. To pozycja porównywalna z Pułapkami myślenia Daniela Kahnemana.

Cyt. za: KAROLINA SAFARZYNSKA Ekonomistka, Uniwersytet Warszawski, artykuł dla „Krytyki Politycznej”

Drukuj »
Ten artykuł nie został jeszcze skomentowany.
Aktualne numery
09/2018
08/2018
Kalendarium
Wrzesień
21
W 1974 r. amerykańska sonda Mariner 10 wykonała drugi przelot obok Merkurego.
Warto przeczytać
Zmyl trop to użyteczna, ale i pełna powabu oraz przekonująca, kieszonkowa esencja wszystkiego, co chcielibyście wiedzieć o obronie przed inwigilacją.

WSPÓŁPRACUJEMY
Logowanie

Nazwa użytkownika

Hasło

dodano: 2018-07-09
Co wpływa na nasze decyzje konsumenckie?

Richard Thaler to bardzo wpływowa postać w świecie ekonomii. Był typowany do nagrody Nobla od kilku lat. Mimo to, przyznanie mu nagrody w październiku 2017  jest  faktem bardzo doniosłym.

Dlaczego to takie ważne?

Biorąc pod uwagę, że Nobla najczęściej dostają ekonomiści neoklasyczni, nagroda dla ekonomisty behawioralnego ma ogromne znaczenie, gdyż umacnia pozycję ekonomii behawioralnej w głównym nurcie.

Podkreślmy to – mimo dokonującej się rewolucji behawioralnej, model neoklasyczny wciąż dominuje w nauczaniu studentów ekonomii. Opiera się on na założeniach, że ludzie są racjonalni, że mają niezmienne w czasie preferencje, i maksymalizują swoje własne zyski, nie oglądając się na innych. Wyniki eksperymentów z ekonomii behawioralnej zakwestionowały wszystkie fundamentalne założenia, na których teoria wyboru w ekonomii neoklasycznej się opiera. O ile jednak na zachodnich uczelniach ekonomia behawioralna jest wykładana jako przedmiot obowiązkowy, w Polsce nadal jest przedmiotem fakultatywnym, z którym nie każdy student ma okazję się zapoznać.

Czym zajmuje się ekonomia behawioralna?

Ekonomia behawioralna zajmuje się błędami poznawczymi, które wpływają na decyzje ludzi i które mają znaczenie dla gospodarki. Wyniki jej badań pokazują, że nasze preferencje zmieniają się w zależności od kontekstu podejmowania decyzji. Pozwala to wpływać na wybory konsumentów za pomocą prostych rozwiązań. I tak usunięcie słodyczy z ekspozycji przy kasach, a ustawienie zamiast nich stoisk z owocami, miałoby wpływ na zwiększenie dobrobytu społecznego. Ekonomiści nazywają to „architekturą wyboru”.

Zachowania niepoprawne są lekturą nie tylko dla ekonomistów i studentów ekonomii, ale wszystkich zajmujących się lub zainteresowanych ekonomią. To pozycja porównywalna z Pułapkami myślenia Daniela Kahnemana.

Cyt. za: KAROLINA SAFARZYNSKA Ekonomistka, Uniwersytet Warszawski, artykuł dla „Krytyki Politycznej”