wszechświat
Autor: am | dodano: 2012-09-11
Voyager na granicy

Amerykańska sonda kosmiczna Voyager 2 dotarła do granic Układu Słonecznego. Od jej wystrzelenia minęło właśnie 35 lat - sonda opuściła Ziemię 5 września 1977 r. Jej misją były badania Jowisza, Saturna, Urana i Neptuna. Po wypełnieniu zadania została skierowana w otwartą przestrzeń, którą pokonuje z prędkością ponad 61 tys. km na godzinę. Obecnie Voyager 1 i bliźniacza sonda Voyager 2 (wystrzelona kilka tygodni przed Voyagerem 1) to najbardziej odlegli od Ziemi wysłanicy ludzkiej cywilizacji - Vayagera 1 dzieli od naszej planety 18 mld. km (sygnał radiowy pokonuje tę odległość w ciągu 16 godzin), Voyagera 2 - 15 mld. km.
Voyager 1 kieruje się ku gwieździe AC+793888 w gwiazdozbiorze Żyrafy. Dotrze do niej za 40 tys. lat . Bliźniacza sonda oddalona od Ziemi o niecałe 15 mld km za ok. 38 tys. lat zbliży się do gwiazdy Ross 248 w konstelacji Andromedy, a za 294 tys. lat - Syriusza w gwiazdozbiorze Wielkiego Psa.

03/2020
02/2020
Luty
W 1997 r. naukowcy z Instytutu Roślin pod Edynburgiem w Szkocji poinformowali o sklonowaniu pierwszego ssaka, owcy Dolly (urodziła się 5 lipca 1996)
Jak można zmieścić całą wiedzę ludzkości w jednej książce? Z pozoru wydaje się to niemożliwe, jednak wszystko stanie się jasne, jeśli dodamy, że tą książką jest poradnik dla podróżujących w czasie, którzy bezpowrotnie utknęli w odległej przeszłości.

Autor: am | dodano: 2012-09-11