wszechświat
Autor: am | dodano: 2013-04-09
Czarna dziura rozerwała planetę

Oddalona od nas o 47 milionów lat świetlnych czarna dziura rozerwała obiekt o masie bardzo dużej planety – poinformowała Europejska Agencja Kosmiczna (ESA). W ten sposób zinterpretowano potężny błysk promieniowania rentgenowskiego w galaktyce NGC 4845.

Błysk osiągnął maksimum w styczniu 2011 r. jasność NGC 4845 zwiększyła się tysiąckrotnie i stopniowo słabła w ciągu następnych miesięcy. Badania obiektu prowadzili dr Marek Nikołajuk z Uniwersytetu w Białymstoku i prof. Rolandem Walterem z Uniwersytetu Genewskiego w Szwajcarii, korzystając z satelity INTEGRAL (ESA) a następnie amerykańskich obserwatoriów XMM – Newton, Swift i japońskiego MAXI, zainstalowanego na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Prace pozwoliły oszacować masę czarnej dziury na 300 tysięcy mas Słońca, zaś rozerwanego obiektu na 14 – 30 mas Jowisza, co oznacza, że mogła być to gigantyczna planeta albo mały brązowy karzeł.
Zdaniem naukowców, obiekt zbliżył się do czarnej dziury i został rozerwany przez siły pływowe. Dziura pochłonęła jedynie około 10 proc. jego zewnętrznych warstw, które spadając po spirali rozgrzewały się do temperatury milionów stopni i emitowały promieniowanie rentgenowskie.
Wcześniej obserwowano już rozrywanie różnych obiektów przez czarne dziury jednak po raz pierwszy udało się to w przypadku obiektu o tak małej masie. Pierwszy raz również zaobserwowano tworzenie się gorącej plazmy, święcącej z zakresie rentgenowskim.

04/2020
Maj
W 1965 r. został wystrzelony amerykański satelita Pegasus 2.
Co by było, gdyby twój poziom inteligencji okazał się wyższy, niż ci się wydaje? Czy w twojej głowie kryje się geniusz, który tylko czeka, żeby się ujawnić? A może chciałbyś zażyć pigułkę, która zwiększy twój potencjał intelektualny?

Autor: am | dodano: 2013-04-09