Shutterstock
Człowiek

Migotanie poprawia czytanie

Migotanie ekranów może pomóc dzieciom z trudnościami w czytaniu – dowodzi Göran Söderlund z University of Gothenburg i Western Norway University of Applied Sciences.

W badaniu przeprowadzonym przez szwedzko-norweski zespół naukowca wzięło udział osiemdziesięcioro 11-letnich uczniów z regionu Smaland. Zostały one wybrane na podstawie testu rozpoznawania słów i podzielone na trzy grupy: dobrze czytający, z pewnymi trudnościami oraz z dużymi trudnościami w czytaniu.

Uczestnicy zostali poproszeni o przeczytanie 12 słów podczas ekspozycji na cztery poziomy wizualnego białego szumu (od zera do wysokiego). Test polegał na ocenie, ile słów potrafili odczytać poprawnie i zapamiętać.

Wcześniejsze badania wykazały, że dzieci z trudnościami w koncentracji i/lub ADHD lepiej rozwiązują zadania poznawcze, gdy są wystawione na słuchowy biały szum.

– Biały szum, na który my wystawialiśmy dzieci, zwany także wizualnym szumem pikselowym, zadziałał tak, jak danie osobie z wadą wzroku odpowiednich okularów: wpływ na czytanie i pamięć był natychmiastowy – mówi naukowiec.

Grupa z dużymi trudnościami w czytaniu prawidłowo odczytywała i zapamiętywała więcej słów. Istotne był jednak poziom białego szumu: poprawę wyników spowodował średni, pogorszenie – wysoki lub brak szumu.

Jednocześnie nie zanotowano negatywnego wpływu szumu na dzieci, które czytają dobrze i średnio.

Göran Söderlund chce teraz zbadać wpływ białego szumu dokładniej. Ma nadzieję, że nowe badania mogą odpowiedzieć na pytanie, czy ćwiczenie z białym szumem przez dłuższy czas może prowadzić do trwałej poprawy.

Wyniki badań zostały opublikowane w „Brain and Behavior”.

____________________________________________

źródło: University of Gothenburg