Przyszłość ludzkości

Pulsar - wyjątkowy portal naukowyPixabay Pulsar - wyjątkowy portal naukowy
materiały prasowe

Ponad 99,9% kiedykolwiek istniejących na Ziemi gatunków ostatecznie wyginęło. Wymieranie jest zatem czymś normalnym i rachunek prawdopodobieństwa nieubłaganie działa na naszą niekorzyść. Przez naszą głupotę i krótkowzroczność będziemy musieli stawić czoło różnym zagrożeniom: globalnemu ociepleniu, przez które ziemska atmosfera zwróci się przeciwko nam, konsekwencjom wyścigu zbrojeń, ryzyku pojawienia się broni biologicznej wykorzystującej śmiercionośne drobnoustroje, a także poradzić sobie z przeludnieniem i wyczerpaniem się zasobów naturalnych. Musimy też liczyć się z klęskami żywiołowymi, nad którymi nie mamy kontroli. W końcu będziemy musieli opuścić Ziemię albo wyginiemy.

Na szczęście już teraz tworzymy narzędzia, które pomogą nam przetrwać. Autor przedstawia wizjonerów mających energię, pomysły i środki pozwalające zmienić los ludzkości. Poznajemy marzycieli wierzących, że ludzkość może żyć i rozwijać się w przestrzeni kosmicznej. Naukowcy poszukują nowych planet przypominających Ziemię. Pracują nad rozwiązaniami technicznymi, dzięki którym dotrzemy w wybrane miejsca kosmosu i przekształcimy je w żyzny świat. W opuszczeniu Układu Słonecznego pomogą nam nanostatki, żagle laserowe, samopowielające się roboty, silniki odrzutowe napędzane dzięki reakcji syntezy jądrowej i silniki na antymaterię. Nasze ciała będą jednak musiały przejść modyfikacje genetyczne, by móc długo przetrwać w przestrzeni kosmicznej.

Czy pewnego dnia nauczymy się przesyłać nasze konektomy w kosmos za pośrednictwem potężnych wiązek laserowych? Czy dzięki przesyłaniu laserowemu nasza świadomość będzie mogła przemierzać swobodnie Galaktykę, a może nawet cały wszechświat z prędkością światła? Czy pewnego dnia staniemy się podobni do Stwórcy Gwiazd i spoglądając z hiperprzestrzeni na nasz wszechświat, zobaczymy, że współistnieje z innymi wszechświatami tworzącymi multiwszechświat, z których każdy zawiera miliardy galaktyk? Michio Kaku wierzy, że tak, i słusznie zauważa, każde marzenie zaczyna się od marzyciela.

Michio Kaku, Przyszłość ludzkości. Podbój Marsa, podróże międzygwiezdne, nieśmiertelność i nasze miejsce poza Ziemią, przeł. Prószyński i S-ka, Warszawa 2018