Niebo nad Polską w nocy z 1 na 2 września o godz. 24:00. Niebo nad Polską w nocy z 1 na 2 września o godz. 24:00. Infografika Wawrzyniec Święcicki

Wrzesień. Czas na zmiany

Śladem Księżyca i planet.Infografika Wawrzyniec Święcicki Śladem Księżyca i planet.
Obserwacje nieba.

Początek jesieni nastąpi 22.09 o 15:30. Na początku miesiąca moment wschodu i zachodu słońca to 5:48 i 19:23, natomiast pod koniec września obie te pory przesuwają się ku 6:36 i 18:15. Maksymalna wysokość naszej gwiazdy nad horyzontem maleje we wrześniu z 45,8° do 34,7°, a dłuższe noce zachęcają do obserwacji. Coraz niżej chyli się Trójkąt Letni, na niebo wkraczają Pegaz, Andromeda i Ryby. Nad południowym horyzontem unoszą się konstelacje Wodnika, Koziorożca i Strzelca, a na wschodzie możemy już wypatrywać Barana. Zachodzą Wolarz, Korona Północna i Herkules.

Wędrówki planet

Merkurego na razie nie zobaczymy, leży zbyt blisko Słońca. Wenus (–4m) jest obecnie Gwiazdą Poranną, świecącą na tle gwiazdozbioru Raka, a pod koniec miesiąca – Lwa. Również Marsa (–2,2m) odnajdziemy nad ranem. Planeta znajduje się obecnie w Rybach. Jowisza (–2,4m) i Saturna (0,3m) zobaczymy wczesnym wieczorem w konstelacji Strzelca. Urana (5,7m) i Neptuna (7,8m) możemy obserwować niemal przez całą noc w gwiazdozbiorach Barana i Wodnika. 11 września Neptun znajdzie się w opozycji do Słońca. Pluton (14,2m) jest widoczny na tle Strzelca, można go jednak dostrzec tylko za pomocą dużego teleskopu. Ceres (8m) jest widoczna niemal przez całą noc w konstelacji Ryby Południowej.

Śladem Księżyca i planet

5 września wieczorem zobaczymy Księżyc koło Marsa w Rybach. 14. dnia miesiąca spójrzmy na Srebrny Glob odwiedzający Wenus w Raku. 25 września nasz satelita zbliży się do Jowisza i Saturna w Strzelcu.

Wiedza i Życie 9/2020 (1029) z dnia 01.09.2020; Głowa do góry; s. 78