Kosmos

Galaktyczne spotkania trzeciego stopnia

Numer 1/2021
Fragment LMC. Fragment LMC. Shutterstock
Ścieżka Drogi Mlecznej do jej obecnego kształtu nie była prosta: w trakcie swej historii nasza galaktyka pochłaniała liczne drobniejsze sąsiadki, czego ślady dostrzegamy w jej strukturze.

Droga Mleczna wciąż wchodzi w interakcje ze swoimi satelitkami. Nowa praca, opublikowana na łamach „Nature Astronomy”, opisuje oddziaływania Drogi Mlecznej z pobliskim Wielkim Obłokiem Magellana (LMC). Badaczom udało się precyzyjnie zmierzyć ruch najodleglejszych gwiazd naszej galaktyki i dzięki modelowaniu ustalić, co działo się kiedyś.

Jak się okazuje, ok. 700 mln lat temu LMC musnął Drogę Mleczną, zaburzając ruch wypełniającego ją gazu i gwiazd. Również dziś otaczające widoczną część Obłoku halo niewidocznej ciemnej materii odkształca nasz galaktyczny dysk, wyginając go z prędkością 32 km/s w kierunku, który wyznaczymy, wyciągając rękę ku konstelacji Pegaza. Badacze planują dokładniejsze analizy śladów tego oddziaływania, bo pozwoli im stworzyć lepsze mapy nieuchwytnej ciemnej materii Drogi Mlecznej i LMC.

Wielki i Mały Obłok Magellana mogą podziwiać na niebie wszyscy mieszkańcy południowej półkuli Ziemi.

01.01.2021 Numer 1/2021