Niebo nad Polską w nocy z 1 na 2 lipca o godz. 24:00. Niebo nad Polską w nocy z 1 na 2 lipca o godz. 24:00. Infografika Wawrzyniec Święcicki

Lipiec. Ziemia w aphelium

Śladem Księżyca i planet.Infografika Wawrzyniec Święcicki Śladem Księżyca i planet.
Obserwacje nieba.

Choć dni są teraz długie i pełne słońca, nasza gwiazda jest od nas wyjątkowo daleko: 6 lipca Ziemia znajdzie się w aphelium, czyli najdalszym od naszej gwiazdy punkcie swojej orbity. Dzieląca je odległość będzie o ok. 5 mln km większa niż w styczniu. Pomimo to długie dni zapewniają ciepło: na początku lipca Słońce wschodzi już o 4:19, by wspiąć się na wysokość 60,9° i zajść o 21:01. Pod koniec miesiąca dzień trwa od 4:55 do 20:29, a najwyższe położenie Słońca nad horyzontem wynosi 56°. Czas wakacji przeznaczmy na obserwacje nieba. Czekając na sierpniowe Perseidy, oglądajmy znacznie słabsze roje m.in. południowych Akwarydów, Pegazydów, alfa Cygnidów. Lipcowe gwiazdozbiory to przede wszystkim Herkules i Wolarz, mała, ale bardzo wyraźna Korona Północna i te, których alfy tworzą Trójkąt Letni: Lutnia, Orzeł i Łabędź. Lato w pełni, choć na wschodnim horyzoncie czają się już jesienny Pegaz z Andromedą…

Wędrówki planet

Merkury (0,8m) jest obecnie blisko Słońca, możemy go wypatrywać tuż po zachodzie naszej gwiazdy. Na obserwacje Wenus (–4m) wyjdźmy również wieczorem – planeta jest widoczna na tle konstelacji Lwa. Marsa (–2,6m) możemy obserwować od późnego wieczora w gwiazdozbiorze Koziorożca. 27 lipca planeta znajdzie się w opozycji do Słońca, jest więc teraz wyjątkowo jasna. Jowisza (–2,1m) widać wieczorem wraz z konstelacją Wagi. Saturna (0,1m) odnajdziemy od późnego wieczora w Strzelcu. Na obserwacje Urana (5,8m) wybierzmy się po północy – planeta znajduje się obecnie w gwiazdozbiorze Barana. Nieopodal, w Wodniku, zobaczymy też przez lornetkę Neptuna (7,8m). Pluton (14,2m) jest widoczny niemal przez całą noc w Strzelcu – 12 lipca planetka znajdzie się w opozycji. Druga planeta karłowata, Ceres (8,8 m), świeci w widocznym wieczorem gwiazdozbiorze Lwa.

Śladem Księżyca i planet

16 lipca tuż po zachodzie Słońca zobaczymy Księżyc w pobliżu Wenus w Lwie. 21 lipca Srebrny Glob odwiedzi Jowisza, znajdującego się obecnie w gwiazdozbiorze Wagi. 25 lipca nasz satelita będzie widoczny w pobliżu Saturna w Strzelcu. A już 27 lipca zaćmienie!

Wiedza i Życie 7/2018 (1003) z dnia 01.07.2018; Głowa do góry; s. 78