Kosmos

Przybysz z gwiazd

Co wiadomo o komecie 2I/Borisov

Numer 5/2021
W chwili wykonywania tego zdjęcia kometa poruszała się względem Słońca z prędkością ponad 48 km/s. Niezwykłe kolory widocznych w tle śladów gwiazd wynikają ze złożenia obrazów rejestrowanych w różnych długościach fal. W chwili wykonywania tego zdjęcia kometa poruszała się względem Słońca z prędkością ponad 48 km/s. Niezwykłe kolory widocznych w tle śladów gwiazd wynikają ze złożenia obrazów rejestrowanych w różnych długościach fal. ESO/O. Hainaut
Trwają badania komety 2I/Borisov, gościa z innego układu planetarnego.

Niezwykłą kometę odkrył pod koniec sierpnia 2019 r. krymski astronom amator Giennadij Borysow. Szczęśliwie tajemniczy obiekt udało się namierzyć w chwili, gdy dopiero zbliżał się ku Słońcu. W ciągu miesiąca dzięki wielu obserwacjom udało się potwierdzić, że jego orbita nie jest wokółsłoneczną elipsą. Kometa przybyła do nas z okolic innej gwiazdy. Stąd 2I w nazwie, wskazujące, że jest to drugi po 1I/Oumuamua przybysz intergwiezdny. Jednak 1I/Oumuamua była (czy raczej jest, choć nie możemy jej już obserwować) planetoidą, w dodatku odkrytą, gdy oddalała się już od Słońca.

28.04.2021 Numer 5/2021