Kosmos

Na tropie DNA zdegenerowanej gwiazdy

Numer 3/2017
Schemat pulsara. Gwiazda neutronowa to niebieski punkt w ­środku, otaczające ją krzywe – linie sił pola magnetycznego, niebieskie wiązki – impulsowe promieniowanie elektromagnetyczne. Schemat pulsara. Gwiazda neutronowa to niebieski punkt w ­środku, otaczające ją krzywe – linie sił pola magnetycznego, niebieskie wiązki – impulsowe promieniowanie elektromagnetyczne. Wikipedia
Badacze nieba od lat próbują ustalić, jak to się dzieje, że jedne gwiazdy neutronowe są zwykłymi radiowymi pulsarami, a inne – magnetarami. Dzisiaj już wiadomo więcej na ten temat.

Obserwowanie i klasyfikowanie gwiazd przypomina trochę pracę antropologów, którzy budują mozolnie drzewo genealogiczne współczesnego człowieka. Jak pojawienie się Homo sapiens było poprzedzone ewolucją i powstaniem wielu gatunków jego przodków, tak obecnie obserwowane gwiazdy pochodzą z różnych odgałęzień i przechodzą odmienną ewolucję. Gwiazdy jednak istnieją inaczej niż ludzie i praludzie. Ludzie umierają, tymczasem śmierć gwiazd albo zachodzi – patrząc z naszego punktu widzenia – w nieskończoności (czerwone karły), albo po śmierci tej coś pozostaje.

01.03.2017 Numer 3/2017