Kosmos

Kosmiczny taniec siedmiu sióstr

Numer 10/2016
Obraz Elihu Veddera „The Pleiades” z 1885 r. ukazuje grecki mit o Plejadach. Ale inne kultury – wikingowie, Aztekowie czy Celtowie – miały swoje wersje historii o siedmiu siostrach. Obraz Elihu Veddera „The Pleiades” z 1885 r. ukazuje grecki mit o Plejadach. Ale inne kultury – wikingowie, Aztekowie czy Celtowie – miały swoje wersje historii o siedmiu siostrach. Wikipedia
Te siostry to Plejady, czyli jedna z najlepiej poznanych gromad gwiazd. Na półkuli północnej wyśmienicie widać je zimą gołym okiem. Ostatnio odkryto tam niezwykłe rzeczy.

Gromada zwana Plejadami (mająca zresztą wiele nazw, jak Siedem Sióstr czy Kościół Masoński) leży w naszej Galaktyce nieco ponad 440 l.ś. od Ziemi – w gwiazdozbiorze Byka. Jest jednym z najlepiej poznanych obiektów Kosmosu. Plejady obserwowali starożytni Grecy, m.in. Safona (o czym poniżej), a także wikingowie, Celtowie i Aztekowie. W każdej z tych kultur odgrywały ważną rolę. U Azteków np. służyły jako jeden z mierników upływu kalendarzowego czasu. U Greków weszły do mitologii – Plejady to siedem córek tytana Atlasa, które popełniły samobójstwo, a wtedy Zeus przeniósł je na niebo w gromadę pięknych i bliskich sobie gwiazd.

01.10.2016 Numer 10/2016