Kosmos

Sieć LOFAR

Numer 1/2016
Stumetrowej średnicy radioteleskop w Effelsbergu, Niemcy. Stumetrowej średnicy radioteleskop w Effelsbergu, Niemcy. Wikipedia
Składa się z ponad 100 tys. anten rozlokowanych w różnych miejscach Europy. Trzy stacje tego systemu są już w Polsce. Dzięki niemu odkryjemy nowe zjawiska zachodzące we Wszechświecie.
Fala elektromagnetyczna (EM) to zmienne w czasie i wzajemnie prostopadłe zaburzenia pola magnetycznego i elektrycznego niosące pewną energię. Na rysunku przedstawiono tylko zmiany pola elektrycznego (E), którego energia przekazywana do ładunków elektrycznych w ramionach dipola powoduje w nich okresowe zmiany potencjałów (V). Te z kolei wymuszają ruch ładunków elektrycznych (prąd elektryczny). Odbiornik (R) wykrywa to jako zakodowaną informację w przypadku telekomunikacji. W przypadku badań Kosmosu dostajemy informację o źródle fali EM.Wikipedia Fala elektromagnetyczna (EM) to zmienne w czasie i wzajemnie prostopadłe zaburzenia pola magnetycznego i elektrycznego niosące pewną energię. Na rysunku przedstawiono tylko zmiany pola elektrycznego (E), którego energia przekazywana do ładunków elektrycznych w ramionach dipola powoduje w nich okresowe zmiany potencjałów (V). Te z kolei wymuszają ruch ładunków elektrycznych (prąd elektryczny). Odbiornik (R) wykrywa to jako zakodowaną informację w przypadku telekomunikacji. W przypadku badań Kosmosu dostajemy informację o źródle fali EM.

Radioastronomia to dziedzina badań Kosmosu, która dała nam wiedzę o najciekawszych i najdziwniejszych obiektach i zjawiskach Wszechświata, np. kwazarach, pulsarach i kosmicznych maserach (promieniowanie pochodzenia naturalnego podobne do laserowego, lecz obserwowane na falach radiowych). To radioastronomii zawdzięczamy odkrycie pierwszych planet pozasłonecznych. Dziś wkracza ona w zupełnie nowy obszar instrumentalny – wielkie czasze teleskopów zostają zastąpione ogromną liczbą małych, sprzężonych ze sobą anten.

01.01.2016 Numer 1/2016