Kosmos

Centrum Drogi Mlecznej bez zasłony

Co Chandra widzi w Drodze Mlecznej

Numer 7/2021
Centrum Drogi Mlecznej obserwowanej w falach radiowych i promieniach rentgenowskich. Centrum Drogi Mlecznej obserwowanej w falach radiowych i promieniach rentgenowskich. X-ray: NASA/CXC/UMass/Q.D. Wang; Radio: NRF/SARAO/MeerKAT
Najciekawsze obszary Drogi Mlecznej kryją gaz i pył przesłaniające centrum naszej galaktyki. A przecież to tam znajduje się supermasywna czarna dziura oraz wiele młodych i masywnych gwiazd. Jakie zjawiska zachodzą w tym ekstremalnym obszarze?

By się o tym przekonać, badacze z University of Massachusetts skorzystali z możliwości obserwacyjnych Teleskopu Kosmicznego Chandra. Chandra obserwuje świat w falach rentgenowskich, które przenikają przez kosmiczny pył. Na wykonanych przez nią zdjęciach udało się dostrzec włókno rentgenowskie G0.17-0.41, świadczące o obecności nieznanych wcześniej procesów rządzących przepływem energii i ewolucją centrum naszej galaktyki. Znajduje się ono w pobliżu emitującego promieniowanie X pióropusza materii, położonego poniżej płaszczyzny Drogi Mlecznej.

01.07.2021 Numer 7/2021