Kosmos

Pamiątki z Kosmosu

Próbki kosmiczne: czy sprowadza się je na Ziemię

Numer 1/2022
Astronauta Charles M. Duke zbierający próbki księżycowych skał podczas misji Apollo 16. Astronauta Charles M. Duke zbierający próbki księżycowych skał podczas misji Apollo 16. NASA
Po latach zastoju zaczynamy sprowadzać na Ziemię próbki komet, asteroid, Księżyca, a nawet innych planet.
Wizualizacja projektu Martian Moon eXploration agencji JAXA, w trakcie którego zbadane zostaną marsjańskie księżyce Fobos i Deimos.JAXA/NASA Wizualizacja projektu Martian Moon eXploration agencji JAXA, w trakcie którego zbadane zostaną marsjańskie księżyce Fobos i Deimos.

Przynajmniej 10 g kosmicznego gruntu ma być pobrane z powierzchni Fobosa w ramach Martian Moon eXploration – projektu Japońskiej Agencji Eksploracji Aerokosmicznej (JAXA), który wszedł właśnie w fazę przygotowań. Fobos to księżyc Marsa o średnicy 23 km. Drugim jest Deimos (12 km). Oba przypominają z wyglądu asteroidy i niewykluczone, że w przeszłości właśnie nimi były, zanim przechwyciła je marsjańska grawitacja. Według innej hipotezy powstały wskutek potężnej kolizji planety z dużym obiektem.

01.01.2022 Numer 1/2022