Opowieść kosmologa

materiały prasowe

Tak naprawdę recenzja tej książki mogłaby być krótka i zawierać się w stwierdzeniu: spójrzcie, kto jest autorem. To nazwisko od lat jest absolutnym gwarantem jakości. Przez lata Neil deGrasse Tyson zgromadził olbrzymią wiedzę jako kosmolog, specjalista m.in. od ewolucji gwiazd. Nie każdy naukowiec ma jednak dar opowiadania o swojej tematyce. Tyson to potrafi i robi to w sposób błyskotliwy. „Kosmiczne rozterki” powstały jakiś czas temu, ale na szczęście możemy cieszyć się polskim tłumaczeniem. Warto zagłębić się w tę książkę. Autor opowiada w niej o wielu rzeczach – począwszy od tego, co się działo, gdy powstawał wszechświat, a konkretnie cząstki elementarne, pierwsze atomy wodoru i helu, a potem cząsteczki, aż do tego, co będzie się działo dalej. Dowiadujemy się, jak powstaje woda i jakie ma znaczenie – dla nas i dla kosmosu. Spory kawałek poświęcony jest też możliwości istnienia życia na innych planetach.

Podoba mi się, jak Tyson z subtelną ironią punktuje rozmaite filmy SF klasy B, pokazując, jak bardzo antropocentryczni są twórcy z Hollywood. Komentuje też inne filmy, w tym „Titanica”. Jak widać, patrzy w gwiazdy nie tylko okiem kosmologa.

Nie stroni od trudnych tematów, choćby tego, jak wszechświat próbuje nas zabić. W zasadzie powinniśmy się cieszyć, że jeszcze żyjemy. Duże wrażenie robi sugestywny opis śmierci spowodowanej przez grawitację czarnej dziury. Na szczęście najbliższe z nich są wystarczająco daleko, więc nie musimy się martwić. Poczytamy też o tym, jak nasza cywilizacja zanieczyszcza niebo światłem i co można z tym zrobić. Ostatni rozdział to ciekawe rozważania o relacjach nauki i religii. Polecam tę książkę wszystkim, którzy chcą wyruszyć w intelektualną podróż naukową. Na pewno się nie zawiodą. Co istotne, do lektury nie trzeba specjalnego przygotowania naukowego, wszystko opisane jest w bardzo przystępny sposób.

Neil deGrasse Tyson, Kosmiczne rozterki, przeł. Jacek Bieroń, Insignis, Kraków 2019