Od Franciszka z Asyżu do Grety Thunberg

materiały prasowe

Kolejna książka popularyzatora wiedzy przyrodniczej i naukowej Wojciecha Mikołuszki, autora m.in. „Wielkich pytań małych ludzi”, „Wielkich eksperymentów małych ludzi”, „Tato, a dlaczego?” czy „Z tatą w przyrodę”. Głównymi ich adresatami są dzieci i młodzież, ale też wszyscy, którzy zachowali w sobie dziecięcą ciekawość świata, nawet jeśli akurat zbliżają się do emerytury. Po „wielkich pytaniach” i „wielkich eksperymentach” przyszła pora na „wielkie przygody” w ukochanym przez autora „świecie przyrody”. Tym razem mniej jest o samych odkryciach, a więcej o pasji odkrywania, a najwięcej – o szacunku do natury. Książka składa się z 20 niedługich rozdziałów prezentujących sylwetki ludzi oddanych przyrodzie. Są tu postaci historyczne, takie jak św. Franciszek, Alexander von Humboldt czy Karol Darwin, ale większość bohaterów to osoby żyjące współcześnie, jak Jane Goodall czy David Attenborough, lub też zmarłe niedawno, jak badaczka skamieniałości pradawnych ssaków Zofia Kielan-Jaworowska. Dla wszystkich środowisko naturalne stanowiło lub stanowi ważny punkt odniesienia w poszukiwaniach naukowych, artystycznych, dziennikarskich czy filozoficznych. Wielu z nich odważnie i bezkompromisowo zaangażowało się w ochronę przyrody, jak Wioletta Smul, aktywistka Greenpeace’u, czy Greta Thunberg, 17-latka ze Sztokholmu, która dwa lata temu zainicjowała samotnie „szkolny strajk klimatyczny”, a po roku wzięły w nim udział miliony uczniów na świecie. Widać, że autor doskonale czuje się w tym gronie. „Przyroda jest tak bogata, pełna tak wielu rozmaitych ścieżek, że każdy znajdzie w niej swoją” – mówi, przypominając o najważniejszym: szacunku dla natury. Wszak, jak odkrył Darwin, z niej się wywodzimy.

Wojciech Mikołuszko, Wielkie przygody w świecie przyrody, Agora, Warszawa 2020