Książki

Naukowo o medytacji

Numer 9/2018
materiały prasowe

Medytacja to słowo, które od kilku lat pojawia się coraz częściej w mediach i przywołuje wiele skojarzeń – od Buddy czy Dalajlamy poprzez hipisów, którzy jeździli medytować do Indii, po medytacje zalecane współcześnie przez terapeutów, wprowadzane w więzieniach i w szkołach dla tzw. trudnych dzieci. Czy medytacja jest dobra na wszystko? Czy faktycznie może zmienić życie? Czy jest związana z religią? Co się dzieje, kiedy człowiek medytuje? Jak to robić? – to pytania, które mogą się pojawiać, gdy pada to słowo.

Dr Daniel Goleman, psycholog, autor „Inteligencji emocjonalnej”, i dr Richard J. Davidson, psycholog i psychiatra, w książce „Trwała przemiana. Co nauka mówi o tym, jak medytacja zmienia twoje ciało i umysł” wyjaśniają, co faktycznie może sprawić medytacja, a czego nie. Autorzy opisują różne rodzaje medytacji i ich wpływ na poszczególne obszary mózgu, a tym samym na reakcje organizmu w różnych sytuacjach. Przedstawiają najnowsze badania, z których wynika, że medytujący łatwiej znoszą stres i lepiej radzą sobie z życiowymi trudnościami oraz że efekty regularnej praktyki są skuteczne i trwałe.

Kiedy autorzy studiowali na Harvardzie, w psychologii w ogóle nie mówiło się o trwałych przemianach cech charakteru, a oni, prowadząc badania na temat medytacji i podejrzewając, że „to, co dzieje się potem, staje się początkiem dla kolejnego teraz”, byli uważani za czubków. Trzeba było aż 20 lat badań, żeby pojawił się termin „neuroplastyczność” i można było się poważnie zastanawiać, jak celowy trening umysłu (taki jak medytacja) może zmieniać ludzki mózg. I że zmiany wskutek medytacji są faktem.

Daniel Goleman, Richard J. Davidson, Trwała przemiana. Co nauka mówi o tym, jak medytacja zmienia twoje ciało i umysł, przeł. Piotr Szymczak, Media Rodzina, Poznań 2018

01.09.2018 Numer 9/2018
Reklama
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną