Nauka

Świecący rekin

Numer 11/2019
Scyliorhinus retifer Scyliorhinus retifer Shutterstock
Skóra niektórych gatunków rekinów wyróżnia się niezwykłymi właściwościami.

David Gruber z City University of New York zajął się wraz z zespołem analizą skóry rekinów z rodzaju Scyliorhinus retifer oraz Cephaloscyllium ventriosum. Oba mają na skórze miejsca, które świecą w ciemności na zielono. Emisję światła widzą rekiny z wymienionych gatunków, a pozostałe zwierzęta, jak podejrzewają naukowcy, już nie. Analiza próbek wykazała, że za ten efekt odpowiada nieznany wcześniej rodzaj małej cząsteczki będącej bromopochodną układu tryptofan/kynurenina. Jest to związek biofluorescencyjny – absorbuje światło niebieskie, a potem oddaje energię w formie niżej energetycznego światła zielonego. Biofluorescencja jest znana w świecie zwierząt morskich (m.in. u węgorzy, koników morskich i żółwi, ale też bezkręgowców, jak plankton czy meduzy), lecz w większości przypadków odpowiadają za nią znacznie większe cząsteczki – białka fluorescencyjne. Naukowcy sugerują, że rekiny używają biofluorescencji do tego, aby się odnajdować w ciemności oceanów, pozostając niezauważone przez inne gatunki zwierząt, ale na razie jest to tylko hipoteza wymagająca dalszych badań.

01.11.2019 Numer 11/2019