Nauka

Resetowanie krwinek

Numer 8/2019
Cztery główne grupy krwi Cztery główne grupy krwi Designua / Shutterstock
Co zrobić, żeby nie martwić się podczas przetaczania krwi o jej grupę?

Dość często, szczególnie latem, słychać pilne komunikaty dotyczące poszukiwania dawców krwi określonej grupy. Bywa, że w stacjach krwiodawstwa znajdują się zapasy niektórych grup, podczas gdy innych brakuje. Czasami do transfuzji można wykorzystać krew innej grupy, np. osoby z grupą 0 są uniwersalnymi dawcami, ponieważ na ich krwinkach nie ma antygenów A i B. Jeśli jednak w banku brakuje krwi 0, powstaje poważny problem.

Jest spora szansa, że niebawem to się zmieni. W czasopiśmie „Nature Microbiology” ukazał się artykuł naukowców z University of British Columbia, w którym informują oni o opracowaniu całkiem wygodnej metody „resetowania” grup A, B oraz AB do grupy 0. Antygeny A i B z chemicznego punktu widzenia są cukrami. Badacze na całym świecie od dawna próbowali znaleźć enzym, który w efektywny sposób „zmyje” antygeny, tworząc krew o grupie 0. Jak powiedział członek kanadyjskiego zespołu Stephen Withers, ich poszukiwania zawiodły do ludzkiego układu pokarmowego, w którego mikrobiomie znajdują się bakterie zawierające odpowiednie enzymy. Okazało się, że naukowcom udało się wyizolować enzym, który w porównaniu z poprzednio badanymi aż 30 razy lepiej usuwa antygeny. Obecnie zespół prowadzi dalsze badania in vitro, ale już niebawem rozpocznie próby kliniczne na ludziach. Szerokie wprowadzenie tego rozwiązania może na zawsze zakończyć problem braku krwi określonych grup.

01.08.2019 Numer 8/2019