Deoksyryboza – prekursor DNA. Deoksyryboza – prekursor DNA. Leonid Andronov / Shutterstock
Struktura

Cukry w obłokach molekularnych

Podczas badań imitujących warunki panujące w obłokach molekularnych, z których rodzą się gwiazdy, udało się otrzymać ważny element DNA. Był to cukier o nazwie 2-deoksyryboza.

Badacze umieścili próbki wody oraz metanolu w specjalnej komorze próżniowej, w której wytworzyli temperaturę –260°C, a następnie potraktowali je światłem ultrafioletowym. Analiza składu lodu wykazała obecność w nim cukru 2-deoksyrybozy oraz innych cukrów. Inne badania przeprowadzone kilka lat wcześniej dowiodły, że cukry budujące inny ważny kwas nukleinowy, RNA, mogły powstać w wyniku przemian formaldehydu, będącego jednym z komponentów komet. Całkiem możliwe jest zatem, że materia żywa mogła zostać dostarczona na Ziemię z odległych galaktyk. Wyniki badań ukazały się w grudniu 2018 r. na łamach czasopisma „Nature Communications”.

Obecnie trwają dwie misje badawcze mające na celu ustalenie, jakie przemiany zachodzą w kosmosie. Jedna z nich to japońska misja Hayabusa 2, druga – amerykańska OSIRIS- Rex. Próbki dostarczane na Ziemię służą naukowcom do dalszych poszukiwań cukrów wchodzących w skład nici DNA oraz być może innych cząsteczek ważnych biologicznie.

Wiedza i Życie 2/2019 (1010) z dnia 01.02.2019; Sygnały; s. 6