Cztery planety odkryte przez licealistów (piątą, najbardziej oddaloną, odkrył oddzielny zespół astronomów)/NASA, JPL-Caltech Cztery planety odkryte przez licealistów (piątą, najbardziej oddaloną, odkrył oddzielny zespół astronomów)/NASA, JPL-Caltech Archiwum
Struktura

Kosmiczne odkrycie dwojga nastolatków

16-letni Kartik Pinglé i 18-letnia Jasmine Wright są współautorami artykułu w „The Astronomical Journal”, opisującego odkrycie czterech nowych egzoplanet oddalonych od Ziemi o około 200 lat świetlnych.
Licealiści uczestniczyli w badaniach w ramach Student Research Mentoring Program (Studenckiego Programu Mentoringu Badawczego) w Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics. Kierowany przez astrochemiczke Clarę Sousa-Silvę, SRMP łączy lokalnych licealistów, którzy są zainteresowani badaniami naukowymi z naukowcami z Harvardu i MIT. Następnie uczniowie pracują ze swoimi mentorami nad całorocznym projektem badawczym.
Pod kierunkiem dr. hab. Tansu Daylana z MIT Kavli Institute for Astrophysics and Space Research, uczniowie badali i analizowali dane z Transiting Exoplanet Survey Satellite, który krąży wokół Ziemi i bada pobliskie jasne gwiazdy (jego ostatecznym celem jest odkrycie nowych planet).
Zespół skupił się na TESS Object of Interest (TOI) 1233, jasnej gwieździe podobnej do Słońca. I ku swojemu zaskoczeniu odkrył nie jedną, ale cztery planety krążące wokół niej. Trzy są uważane za sub-Neptuny – planety gazowe, które są mniejsze niż Neptun naszego Układu Słonecznego, ale do niego podobne. Czwarta jest nazywana super-Ziemią ze względu na jej duże rozmiary i skalistość; okrąża gwiazdę w niecałe cztery dni.
– Byłam zszokowana i podekscytowana – mówi Jasmine Wright. – Wiedzieliśmy, że taki był cel badań Tansu Daylana, ale znalezienie systemu wieloplanetarnego i bycie częścią zespołu odkrywców było naprawdę fajne.
– Jako naukowiec bardzo lubię wchodzić w interakcje z młodymi osobami, których mózgi są otwarte na eksperymenty i naukę oraz wykazują minimalne uprzedzenia – mówi Tansu Daylan. – Uważam również, że jest to bardzo korzystne dla uczniów szkół średnich, ponieważ mają kontakt z najnowocześniejszymi badaniami, a to szybko przygotowuje ich do kariery naukowej.
____________________________________________