Allozaury były dwunożnymi drapieżnikami. Allozaury były dwunożnymi drapieżnikami. Elenarts / Shutterstock

Dinozaury kanibale

Kiedy z jedzeniem było krucho, głodne gady pożerały się nawzajem.

Allozaur osiągał 10 m długości i biegał na tylnych nogach, uganiając się za ofiarami, które chwytał potężną paszczą. Żył przed ok. 150 mln lat, a jego liczne szczątki są odnajdywane głównie w centralnej części Ameryki Północnej. Zetknięcie z allozaurem nie należało do sympatycznych doświadczeń nawet dla największych dinozaurów roślinożernych. Jako dominujący drapieżca panował niepodzielnie w swoim ekosystemie.

Czy takim bestiom mógł doskwierać głód, który zmuszał je do kanibalizmu? Tak wynika z badań opublikowanych w „PLoS One”. Oględzinom poddano skamieniałości allozaurów znalezione w kamieniołomie Mygatt-Moore w amerykańskim stanie Kolorado. Było tych kawałków kości dokładnie 2368 i aż 30% z nich nosiło ślady ugryzień, przy czym, co istotne, znaczna część tych ran została zadana także przez allozaury.

Wygląda na to, że w trudnych czasach, gdy pokarmu było mało, dinozaury uciekały się do aktów kanibalizmu. W takich kryzysowych okresach kanibalizm mógł być wśród nich dość powszechny. Dodajmy, że również słynnego T. rexa – szczytowego drapieżcę, który żył prawie 90 mln lat po allozaurach – część naukowców podejrzewa o kanibalizm. Ponad dekadę temu na jednym ze stanowisk znaleziono kilka kości tego gada ze śladami zębów pozostawionymi bez wątpienia przez innego T. rexa. Autorzy tamtych badań doszli do śmiałego wniosku, że bestia, choć generalnie nie była kanibalem z wyboru, to łatwo się nim stawała, gdy nie mogła znaleźć innej ofiary.

Wiedza i Życie 7/2020 (1027) z dnia 01.07.2020; Sygnały; s. 15