Środowisko

SUV ociepla klimat

Numer 12/2019
Mike Mareen / Shutterstock
Po energetyce to SUV-y w największym stopniu odpowiadają za wzrost emisji CO2 w kończącej się dekadzie.

Raz do roku w listopadzie Międzynarodowa Agencja Energetyczna (z siedzibą w Paryżu) publikuje raport na temat przyszłości sektora energetycznego na świecie. W tegorocznym dużo miejsca poświęcono dużym i paliwożernym samochodom typu SUV, których popularność rośnie lawinowo. W efekcie szybko rośnie także emisja przez nie gazów cieplarnianych. Z raportu dowiadujemy się, że po świecie jeździ ok. 200 mln takich aut, podczas gdy w 2010 r. było ich tylko 35 mln. Dekadę temu SUV-em był jeden na pięć sprzedawanych w skali globu samochodów, dziś są to dwa na pięć. W Stanach Zjednoczonych 48% opuszczających salony aut należy do tej kategorii, w Chinach – 43%. Mniej zakochana w takich samochodach jest Europa, gdzie obecnie stanowią 30% sprzedawanych aut (10 lat temu tylko 10%).

Wobec takiego pędu na SUV-y trudno się dziwić, że mają one coraz większy udział w emisji dwutlenku węgla – gazu ocieplającego ziemski klimat. Podczas gdy w 2010 r. „wzbogacały” atmosferę o 150 mln t CO2, obecnie jest to ok. 700 mln t – informuje MAE. Jedyną branżą, w której emisje wzrosły bardziej, jest energetyka. Pod względem dynamiki wzrostu emisji gazów cieplarnianych SUV-y wyprzedziły przemysł ciężki, samochody ciężarowe, samoloty i statki.

01.12.2019 Numer 12/2019

Czytaj także

Reklama
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną