Shutterstock

Cukrowa dieta przodków

Naleśnik doskonały
Technologia

Naleśnik doskonały

Fizyka pomaga w przygotowaniu przysmaków.

Ponad 100 tys. lat temu zaczęliśmy gotować na ognisku bulwy i staliśmy się zjadaczami skrobi.

Na południu Afryki naukowcy znaleźli pozostałości ognisk rozpalanych przez naszych przodków ze starszej epoki kamiennej, na których poddawali oni obróbce termicznej bulwy zawierające znaczne ilości skrobi. Ślady ognia mogą pochodzić sprzed maksymalnie 120 tys. lat, a minimalnie – 65 tys. lat. Są to zatem najstarsze znane nam przykłady wprowadzenia do diety Homo sapiens gotowanych produktów roślinnych zawierających duże ilości węglowodanów, w tym skrobi. Dziś takie rośliny konsumujemy powszechnie, poczynając od niezwykle popularnego, także w naszym kraju, ziemniaka.

To był ważny moment w dziejach naszego gatunku. Obecnie węglowodany roślinne stanowią wedle różnych szacunków od 60 do 80% naszej diety. Nie mamy pojęcia, jaką dokładnie roślinę konsumowali mieszkańcy jaskiń Klasies River, znajdujących się na południowym, klifowym wybrzeżu RPA, gdzie prowadzono badania. Wiadomo natomiast, że nasi przodkowie podpiekali ją sobie nad ogniem, aby była łatwiejsza do strawienia (i zapewne smaczniejsza). Dowodem są zwęglone fragmenty tkanek roślin bogatych w skrobię. Zapewne były to jakieś bulwy i korzenie rosnące w okolicy.

W porównaniu z surowymi roślinami zawierającymi skrobię te poddane obróbce cieplnej są znacznie bardziej efektywnym źródłem glukozy – cukru prostego. Powstaje on w organizmie człowieka w wyniku rozkładu skrobi i dostarcza nam mnóstwa energii. Lokatorzy jaskiń Klasies River – wcześniej znaleziono tu liczne kości przedstawicieli Homo sapiens sprzed 120 tys. lat – prawdopodobnie mieli dość zróżnicowaną dietę składającą się z ryb, owoców morza, mięsa upolowanych zwierząt oraz z gotowanych bulw i korzeni. Ten ostatni składnik pożywienia, zapewne dostępny przez cały rok, stopniowo zaczął odgrywać coraz większą rolę. Wyniki badań ukazały się w czerwcu w „Journal of Human Evolution”.

Wiedza i Życie 8/2019 (1016) z dnia 01.08.2019; Sygnały; s. 12