Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Shutterstock
Środowisko

Naśladując naturę

W skrócie.

Masa perłowa to wytwarzana naturalnie przez niektóre małże wewnętrzna warstwa muszli, składająca się głównie z kryształów aragonitu (jednej z odmian węglanu wapnia) oraz konchioliny – biopolimeru. Od dawna jest ona cennym tworzywem dekoracyjnym. Niestety, niełatwo ją pozyskać. Dlatego od lat trwały prace nad stworzeniem jej zamiennika. Ostatnio zajęli się tym biolodzy z University of Rochester (USA), którzy opracowali dość niezwykłą, a jednocześnie tanią i przyjazną dla środowiska metodę wytwarzania takiego materiału.

Niezwykłe właściwości mechaniczne masy perłowej wynikają z jej struktury warstwowej. Dlatego naukowcy wykorzystali tu dwa gatunki bakterii. Całość procesu jest dość prosta: należy wziąć związek będący źródłem wapnia, mocznik, oraz bakterie Sporosarcina pasteurii, które mają zdolność wytrącania kalcytu (węglanu wapnia) z roztworu. Całość miesza się w zlewce i wkłada do niej szklaną lub plastikową płytkę. Na powierzchni wytrąca się warstwa kryształów węglanu wapnia. Następnie pokrywa się ją bakteriami Bacillus licheniformis i wstawia do inkubatora. Po dobie mamy gotową płytkę z warstwą biopolimeru. Powtórzenie procesu pozwala na uzyskanie surowca o właściwościach bardzo podobnych do masy perłowej. Materiał ten jest w pełni biokompatybilny, a więc można go wykorzystać w medycynie, ale także do tworzenia powłok ochronnych w budownictwie czy np. pakowania żywności.

Wiedza i Życie 6/2019 (1014) z dnia 01.06.2019; Sygnały; s. 12