Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pixabay
Środowisko

Pszczela pielęgnacja

Popularny środek owadobójczy zmienia zachowanie pszczół miodnych.

Grooming to rodzaj zabiegu pielęgnacyjnego, pozwalającego pszczołom pozbyć się obecnych na ich ciele roztoczy, głównie tych z rodzaju Varroa. Pajęczaki te przypominają nieco kleszcze – żywią się hemolimfą (odpowiednik krwi) pszczół i wywołują u nich tzw. warrozę. Często też są nosicielami niebezpiecznych dla pszczół wirusów. Jeśli odpowiednie leczenie nie zostanie wdrożone, pszczela rodzina ginie w ciągu 2–3 lat. Niestety, walka z warrozą jest trudna i wciąż wielu mieszkańców uli pada ofiarą niebezpiecznych roztoczy.

Najnowsze badania opublikowane przez kanadyjskich naukowców w prestiżowym „Scientific Reports” częściowo wyjaśniają, dlaczego walka z tymi pasożytami nie daje spodziewanych rezultatów. Okazuje się, że klotianidyna, popularny środek owadobójczy, stosowany m.in. w uprawach kukurydzy i rzepaku, negatywnie oddziałuje na układ nerwowy owadów, co przyczynia się do zmian ich zachowania. Nawet niewielkie dawki insektycydu sprawiają, że częstotliwość zabiegów higienicznych znacznie spada. Pszczoły niechętnie oczyszczają ciało z roztoczy, przez co rośnie śmiertelność tych wartościowych owadów.

Wiedza i Życie 6/2019 (1014) z dnia 01.06.2019; Sygnały; s. 15