Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pixabay
Środowisko

Cytologia

Podjęto próbę ożywienia komórek tych wymarłych gigantów.

Mamut włochaty to gatunek trąbowca, który pojawił się mniej więcej 250 tys. lat temu, a wymarł ok. 10 tys. lat temu. Zamieszkiwał Europę i Azję, a potem także Amerykę Północną. W 2010 r. naukowcy odkryli w wiecznej zmarzlinie na Syberii doskonale zachowane zmumifikowane zwłoki młodego mamuta włochatego, który zakończył swoje życie ok. 28 tys. lat temu, co ustalono metodą radiodatowania 14C. Badania wykazały, że nie była to śmierć naturalna – prawdopodobnie najpierw został zaatakowany przez lwy jaskiniowe, a następnie przez ludzi. Analiza kłów oraz zębów pozwoliła oszacować jego wiek na 6–8 lat. Pierwotnie trafił do Akademii Nauk w Jakucku, a obecnie można go oglądać na wystawie w Moskwie. Uważany jest za najlepiej zachowany okaz tego gatunku.

Ostatnio okrycie to zbadali naukowcy z Japonii. Pozyskali oni szpik kostny oraz tkankę mięśniową (łącznie niecałe 300 mg) i wyekstrahowali z nich 88 struktur zbliżonych budową do jąder komórkowych. Część tego materiału umieścili w mysich oocytach, czyli komórkach dających początek właściwym komórkom jajowym. Badacze mieli nadzieję, że tak uzyskaną hybrydę da się zmobilizować do podziału. Niestety, chociaż zaobserwowano pewną aktywność, nie udało się uzyskać nawet pojedynczego podziału tak stworzonej komórki. Na żywe mamuty trzeba będzie więc jeszcze poczekać.

Wiedza i Życie 5/2019 (1013) z dnia 01.05.2019; Sygnały; s. 14