Środowisko

Milioner na dnie

Numer 2/2019
W połowie grudnia ub.r. człowiek po raz pierwszy dotarł do dna najgłębszego miejsca Rowu Portorykańskiego (Głębia Milwaukee, sięga do 8376 m p.p.m.).

Rów ten rozciąga się na północ od Antyli i jest najgłębszym z oceanicznych rowów Atlantyku. Badacze zeszli zaledwie o kilkadziesiąt metrów niżej niż zespół francuskich i amerykańskich naukowców, który w 1964 r. prowadził tam rekonesans za pomocą batyskafu „Archimede”. Bohaterem obecnego wyczynu jest 52-letni amerykański biznesmen Victor Vescovo, ekstrawagancki multimilioner i prywatny inwestor kapitałowy oraz założyciel spółki akcyjnej Insight Equity Holdings. Ten rekin biznesu nie ogranicza się jednak do działań inwestycyjnych, ale sporo czasu poświęca także swojej pasji. I tak w 2017 r. jako 38. mieszkaniec naszego globu zdobył prestiżowy tytuł The Explorers Grand Slam (Last Degree), przyznawany zdobywcom najwyższych gór na wszystkich kontynentach oraz tym, którzy pokonają ostatnie 100 km do obu biegunów Ziemi. Lecz Vescovo wymyślił sobie o wiele ambitniejszy cel. Chce być pierwszym człowiekiem, który również dotrze do największych głębi pięciu oceanów.

Amerykanin Don Walsh, który dotarł w 1960 r. w batyskafie „Trieste” do najgłębszego miejsca na Ziemi (towarzyszył mu Jacques Piccard), tak określa ten plan: „To jedna z najambitniejszych odkrywczych ekspedycji tego wieku”. W ciągu najbliższych 11 miesięcy wyprawa na statku DSSV „Pressure Drop” przebędzie 74 tys. km i dotrze dzięki batyskafowi „Limiting Factor” do najgłębszych miejsc w pięciu oceanach. Pierwsze pomyślne zanurzenie, Rów Portorykański, ma już za sobą. Następny będzie Rów Sandwichu Południowego na Oceanie Południowym. Jeszcze większym sukcesem może okazać się realizacja programu naukowego wyprawy, prowadzonego przez dr. Alana Jamiesona (Newcastle University). Jednym z jego celów jest spenetrowanie prawie nieznanych siedlisk, ukrytych w największych głębinach, i badania nad sposobami przystosowania się organizmów do życia w tak ekstremalnych warunkach.

01.02.2019 Numer 2/2019

Czytaj także

Reklama
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną