Ostrygi jadalne. Ostrygi jadalne. Thy Le / Shutterstock
Środowisko

Klimat zje ostrygi

Najdroższym małżom świata, czyli ostrygom jadalnym, grozi zagłada. Pół ;biedy, że znikną z jadłospisów. Gorzej, że ich zagłada doprowadzi do zubożenia cennych ekosystemów.

Ostrygi jadalne – małże zamieszkujące europejskie wody Oceanu Atlantyckiego oraz Morze Śródziemne – były przysmakiem już w czasach starożytnych. Dziś również uchodzą za rarytas. Mniej znana, a równie istotna jak walory kulinarne, jest rola ostryg w środowisku wód przybrzeżnych. Wraz z innymi osiadłymi organizmami morskimi mięczaki te tworzą cenne przyrodniczo ekosystemy podobne do rafowych. Kiedy ostrygi dopada kryzys, cierpi różnorodność biologiczna całego zamieszkiwanego przez nie akwenu.

Niestety, jak twierdzą francuscy badacze, taki kryzys już nadszedł, a w kolejnych dekadach może się tylko pogłębić. Europejskie ostrygi źle znoszą bowiem ciepłe i sztormowe zimy i po nich ich liczebność zwykle spada. Potem wprawdzie powraca do normy, ale w ostatnich dekadach regeneracja gatunku niepokojąco się wydłuża. „Tymczasem w przyszłości takich sztormowych zim ma być jeszcze więcej” – mówi Yoann Thomas, biolog morski z centrum badań środowiska morskiego LEMAR w pobliżu Brestu.

Jego zespół monitorował kondycję ostryg zamieszkujących atlantyckie wody przybrzeżne Francji. Analizy objęły lata 1993–2015. Im cieplejsza i bardziej sztormowa była w tym okresie zima, tym większe straty następowały wśród mięczaków. Zimowa pogoda zależy głównie od cyrkulacji powietrza nad północnym Atlantykiem, a ta pcha coraz częściej ku Europie Północnej względnie ciepłe, ale też niespokojne masy powietrza oceanicznego.

Wiedza i Życie 1/2019 (1009) z dnia 01.01.2019; Sygnały; s. 11