Środowisko

Ramiona jak język

Numer 1/2021
Octopus ­bimaculoides ­zamieszkuje wody kalifornijskiego wybrzeża. Octopus ­bimaculoides ­zamieszkuje wody kalifornijskiego wybrzeża. Shutterstock
Ośmiornice smakują ofiary mackami.

Te zaliczane do głowonogów zwierzęta od lat fascynują naukowców swoim intelektem i zdolnością kamuflażu. Wiadomo, że są ciekawskie i że eksplorują otaczający świat za pomocą długich ramion, w których rezyduje aż 2/3 wszystkich komórek nerwowych organizmu (ok. 350 mln). Każde z ramion zaopatrzone jest w liczne przyssawki, którymi zwierzę wnikliwie analizuje otoczenie.

W trakcie badań nad ośmiornicami z gatunku Octopus bimaculoides, prowadzonymi na Harvard University, okazało się, że w przyssawkach oprócz komórek mechanosensorycznych (umożliwiających m.in. odróżnianie organizmów żywych od nieożywionych elementów dna morskiego) znajdują się też komórki chemosensoryczne, dzięki którym zwierzęta rozpoznają smaki. Umiejętność ta jest szczególnie przydatna w trakcie polowań na ofiary ukryte w szczelinach dna morskiego, kiedy głowonóg tylko za pomocą ramienia jest w stanie stwierdzić, czy potencjalna ofiara nadaje się do zjedzenia.

Co więcej, wyczucie smaków sygnalizujących niebezpieczeństwo umożliwia ośmiornicy szybką ucieczkę. Dzięki obecności wyspecjalizowanych komórek odbierających bodźce ze środowiska zewnętrznego zwierzęta tworzą mapę sensoryczną otoczenia, która pomaga im przetrwać w ciemnych oceanicznych głębinach. Teraz badacze skupią się na innych gatunkach głowonogów, aby potwierdzić bądź wykluczyć u nich obecność tego nietypowego zmysłu.

01.01.2021 Numer 1/2021