Środowisko

Antyczne odchody i pasożyty

Numer 12/2018
Rekonstrukcja ­średniowiecznych latryn. Rekonstrukcja ­średniowiecznych latryn. kamienczanka / Shutterstock
Analiza pasożytów pochodzących ze średniowiecznych latryn może przyczynić się do poznania trybu życia ówczesnej ludności.

Naukowcy z University of Oxford przebadali niedawno 700-letnie próbki kału odnalezione w średniowiecznych latrynach w Lubece (Niemcy). Z próbek tych wyizolowano jaja pasożytów i ich DNA. Jaja nicieni oraz tasiemców posiadają trwałe otoczki, dzięki czemu zawarty w nich materiał genetyczny może przetrwać setki lat. Lubeka w średniowieczu była istotnym miastem portowym, a ryby stanowiły podstawę wyżywienia ludności. Nie dziwi więc fakt, że pozyskane odchody zawierały szczególnie dużo jaj pasożytów pochodzących z mięsa niedogotowanych ryb. Co więcej, okazało się że w latach 1300–1325 nawyki żywieniowe ludzi zdecydowanie się zmieniły, bo w próbkach z tego okresu stwierdzono pasożyty, którymi zarażano się po zjedzeniu surowej wołowiny. Antyczne DNA dowiodło też, że mieszkańcy Lubeki mogli pochwalić się niechlubnym faktem posiadania jednej z najbardziej zróżnicowanych populacji pasożytów wewnętrznych. Połączenie mikrobiologii, archeologii i analiz DNA może pomóc w określeniu diety, stylu życia, migracji oraz chorób nękających ludzi z innych epok.

01.12.2018 Numer 12/2018