Białko p53 wiąże się z DNA. Białko p53 wiąże się z DNA. Juan Gaertner / Shutterstock
Środowisko

Niezwykłe geny słoni

Niespotykana plastyczność nadzwyczajnego narządu
Technologia

Niespotykana plastyczność nadzwyczajnego narządu

Uważna analiza kinetyki słoniowej trąby doprowadzi do powstania robotów o niespotykanej zwinności.

DNA tych wielkich ssaków jest przystosowane do walki z nowotworami.

W Sekcji Archeo w Pulsarze prezentujemy archiwalne teksty ze „Świata Nauki” i „Wiedzy i Życia”. Wciąż aktualne, intrygujące i inspirujące.

W ciągu życia komórki budujące organy podlegają ciągłym cyklom śmierci i narodzin. Zdrowe dzielą się, a stare i niefunkcjonalne przechodzą apoptozę, czyli „samobójczą” śmierć. Maksymalną liczbę podziałów, jakim może ulec pojedyncza komórka, wyznacza tzw. limit Hayflicka.

Wraz z każdym podziałem, któremu towarzyszy replikacja DNA, zwiększa się ryzyko wystąpienia błędu w kodzie genetycznym, co może doprowadzić do powstania mutacji i nowotworzenia.

Dlatego długo uważano, że wystąpienie nowotworu jest o wiele bardziej prawdopodobne u dużych, długo żyjących zwierząt. Ta reguła nie dotyczy jednak prawie sześciotonowych gigantów – słoni. Jak się okazuje, wszystko za sprawą dodatkowych kopii genu białka p53, którego główną funkcją jest wykrywanie uszkodzeń DNA. U ludzi występuje jeden gen kodujący to białko, a u słoni – aż 20! Dodatkowo wykazano, że „uśpiony” przez miliony lat gen LIF6 z niejasnej przyczyny znów stał się u słoni w pełni aktywny. Jest to szczególnie ważne, gdyż białko LIF6 we współpracy z p53 zmusza komórki z mutacjami w DNA do apoptozy. Naukowcy mają nadzieję, że otrzymane wyniki przysłużą się do walki z chorobami nowotworowymi u ludzi.

Dziękujemy, że jesteś z nami. Pulsar dostarcza najciekawsze informacje naukowe i przybliża najnowsze badania naukowe. Jeśli korzystasz z publikowanych przez Pulsar materiałów, prosimy o powołanie się na nasz portal. Źródło: www.projektpulsar.pl.

Wiedza i Życie 10/2018 (1006) z dnia 01.10.2018; Sygnały; s. 12