Środowisko

Ewolucja mitochondrialna

Numer 9/2018
Nowe gatunki mogą pojawić się wskutek szybkich zmian mitochondrialnego DNA.

Badania przeprowadzono na Oregon State University. Organizmem modelowym był Tigriopus californicus, drobny skorupiak z Pacyfiku. Naukowcy prześledzili zmiany w jego DNA jądrowym oraz mitochondrialnym. Mitochondria to elektrownie komórkowe. Są źródłem ATP, czyli energii chemicznej, niezbędnej przy wielu procesach. Mimo że obecne w nich DNA zawiera zaledwie 37 genów, to właśnie one są kluczowe dla metabolizmu skorupiaków. Żeby ATP prawidłowo powstawało, geny mitochondrialne muszą współpracować z setkami innych genów znajdującymi się w jądrowym DNA. Mutacje w genach mitochondrialnych mogą tę równowagę zachwiać. A takie modyfikacje stwierdzono w populacjach T. californicus z wybrzeży Pacyfiku. W wyniku zmian powstają niekiedy osobniki cechujące się obniżoną aktywnością, mniejszą płodnością oraz wolniejszym rozwojem, co jest związane z małą produkcją ATP. Istnieje teoria, że geny mitochondrialne mogą pozwolić nam na wyjaśnienie różnic między niekompatybilnymi populacjami, stającymi się z czasem nowymi gatunkami.

01.09.2018 Numer 9/2018