Aplysia californica. Aplysia californica. divedog / Shutterstock
Środowisko

Przeszczep pamięci

Po raz pierwszy w historii dokonano transferu wspomnień. Wykorzystano do tego ślimaki morskie i cząsteczki RNA.

Naukowcy z University of California uważają, że cząsteczki RNA stanowią nośnik do transportu wspomnień. Pięciokrotnie potraktowali oni prądem elektrycznym o niskim natężeniu (powodującym uczucie dyskomfortu) morskie ślimaki z gatunku Aplysia californica. Po upływie doby proces powtórzono. Przy łapaniu ślimaków zaobserwowano, że ich ciało pozostawało obkurczone w pozycji obronnej przez ok. 50 s. Co ciekawe, ciało osobników z grupy kontrolnej (niepoddanej działaniu prądu) kurczyło się jedynie przez sekundę. W kolejnym etapie badania ze ślimaków rażonych prądem wyizolowano cząsteczki RNA i wprowadzono je do ciał ślimaków niepoddawanych działaniu bodźca. Te z kolei, dotknięte elektrodą, która wcale prądu nie generowała, kurczyły ciała na 40 s! W jakiś sposób wiedziały, z czym wiąże się dotyk urządzenia. Zastrzyk z RNA zadziałał więc jak przenośny dysk z danymi, które udało się odczytać zwierzętom i zrozumieć. Co więcej, w badaniach in vitro udowodniono, że RNA ślimaków rażonych prądem powoduje wzrost pobudliwości neuronów czuciowych. Być może wspomnienia nie są magazynowane w synapsach (połączeniach komórek nerwowych), jak sądziliśmy do tej pory, lecz w jądrach neuronów. Naukowcy mają nadzieję, że wyniki eksperymentu przyczynią się do odnawiania wspomnień na wczesnych etapach choroby Alzheimera.

Wiedza i Życie 7/2018 (1003) z dnia 01.07.2018; Sygnały; s. 14