Orangutan borneański – jeden z trzech gatunków orangutana. Orangutan borneański – jeden z trzech gatunków orangutana. Sergey Uryadnikov / Shutterstock

Był raj, jest piekło

Populacja orangutanów na Borneo skurczyła się w ciągu 16 lat o 150 tys. osobników.

Orangutany żyją dziś na dwóch największych wyspach Archipelagu Malajskiego: Sumatrze i Borneo. Te z Borneo znajdują się w lepszej kondycji od swoich kuzynów z Sumatry. Co nie znaczy, że jest to kondycja dobra. Autorzy badań opublikowanych w lutym w czasopiśmie „Current Biology” twierdzą, że populacja orangutanów borneańskich (tworzą osobny gatunek Pongo pygmaeus) wynosi obecnie 70– 100 tys. i zmniejszyła się w latach 1999–2015 aż o 150 tys. osobników. Czyli w ciągu 16 lat ubyła ich ponad połowa!

Największe straty zanotowano tam, gdzie puszcza została wycięta pod plantacje palm oleistych i akacji. Prawdopodobnie bez podjęcia pilnych działań ochronnych za 30 lat na wyspie pozostanie nie więcej niż 40–45 tys. orangutanów. Jednak te przyszłe straty mogą być jeszcze większe, ponieważ w swojej prognozie naukowcy uwzględnili tylko jeden czynnik: utratę siedlisk. Tymczasem w ostatnim czasie bardzo wiele małp zostało po prostu zabitych albo przez myśliwych, albo przez rolników, którzy odstrzeliwali osobniki niszczące ich uprawy.

Wiedza i Życie 4/2018 (1000) z dnia 01.04.2018; Sygnały; s. 11