Shutterstock
Środowisko

Pływające osobowości

Sposób, w jaki ryba pływa, wiele mówi o jej osobowości – twierdzą naukowcy z Swansea University i University of Essex w „Ecology and Evolution”.
Osobowość maja wszystkie zwierzęta – od mrówek po małpy. Niektóre są nieśmiałe i mało energiczne, inne – odważne i aktywne. Jak się dowiedzieć, które do której grupy należy?
Zespół biologów i matematyków sfilmował 15 cierników trójkolcowych pływających w zbiorniku, w którym umieszczono dwie plastikowe rośliny, a później dokładano stopniowo jeszcze trzy. Następnie analizowano, jak często ryby przyspieszały pływanie, kiedy zmieniały kierunek albo się zatrzymywały. Okazało się, że ruchy każdej ryby były tak różne i jednocześnie powtarzalne, że tylko na ich podstawie naukowcy mogli zidentyfikować poszczególne osobniki.
– To tak, jakby każda miała swoją ruchową wizytówkę – mówi dr Ines Fürtbauer. – I to niezmienną nawet wtedy, kiedy zwiększaliśmy liczbę roślin w akwarium. Możliwe jest jednak, że model poruszania się danej ryby ulega modyfikacjom stopniowo w ciągu jej życia albo jeśli napotka ona w swoim środowisku coś nieoczekiwanego. Obserwowanie zwierząt przez dłuższy czas i najlepiej na wolności, pomogłoby nam lepiej poznać nie tylko ich osobowość, ale także elastyczność zachowania.
Trzeba sprawdzić coś jeszcze: czy taka sama zależność występuje u zwierząt lądowych lub latających. Ryby nam na ten temat nic nie powiedzą. Wszak głosu nie mają.
____________________________________________