Shutterstock
Środowisko

Psi sen

Wpływają na niego emocje doświadczone za dnia.

W Sekcji Archeo w Pulsarze prezentujemy archiwalne teksty ze „Świata Nauki” i „Wiedzy i Życia”. Wciąż aktualne, intrygujące i inspirujące.

Sen jest niesamowicie istotny dla wszystkich kręgowców. Z własnego doświadczenia wiemy też, że jego jakość może zależeć od codziennych doświadczeń. Nieraz pewnie jakieś przykre zdarzenia, które spotkały nas w szkole czy w pracy, doprowadziły do nieprzespanej nocy. Badania naukowców z Węgier pokazują, że emocje odbijają się również na śnie naszych czworonożnych przyjaciół.

W eksperymentach wzięło udział 16 psów różnych ras oraz ich właściciele. Połowa zwierząt spędzała czas na przyjemnych i dobrze sobie znanych czynnościach, jak aportowanie czy głaskanie przez właściciela. Druga połowa musiała niestety doświadczyć nieprzyjemnej i stresującej sytuacji. Przywiązywano je na smyczy do drzwi, podczas gdy właściciele ignorowali ich obecność, albo eksperymentatorzy patrzyli im wyzywająco bezpośrednio w oczy. Na koniec zwierzętom zamontowano czujniki EEG i pozwolono udać się na spoczynek.

Badacze zaobserwowali, że zestresowane psy zapadały w sen dwa razy szybciej niż te, które eksperyment spędziły na zabawach. Tak jakby chciały jak najszybciej odseparować się od przykrych doświadczeń. Na dodatek faza głębokiego snu była u nich średnio o 20 min krótsza. Oznacza to, że zachodziły u nich zupełnie odwrotne procesy niż u ludzi, którzy po stresujących doświadczeniach mają problem z zaśnięciem, a później dłużej znajdują się w fazie głębokiego snu.

Dziękujemy, że jesteś z nami. Pulsar dostarcza najciekawsze informacje naukowe i przybliża najnowsze badania naukowe. Jeśli korzystasz z publikowanych przez Pulsar materiałów, prosimy o powołanie się na nasz portal. Źródło: www.projektpulsar.pl.

Wiedza i Życie 12/2017 (996) z dnia 01.12.2017; Sygnały; s. 13