Środowisko

Wybuchowy duet

Numer 9/2017
Straszne i piękne, czyli wybuch wulkanu. Europa jest uboga w takie ogniste góry. Jedyne dziś aktywne na kontynencie znajdują się we Włoszech. Straszne i piękne, czyli wybuch wulkanu. Europa jest uboga w takie ogniste góry. Jedyne dziś aktywne na kontynencie znajdują się we Włoszech. Shutterstock
Wezuwiusz i Pola Flegrejskie tworzą prawdziwy wulkaniczny węzeł gordyjski na południu Europy, który zagraża kilku milionom ludzi. Co eksploduje pierwsze?
Mapa topograficzna rejonu Pól Flegrejskich. Doskonale widać liczne kratery wtórnych wulkanów tworzących północną krawędź superwulkanu, którego pozostała część znajduje się pod wodami Zatoki Neapolitańskiej.Wikipedia Mapa topograficzna rejonu Pól Flegrejskich. Doskonale widać liczne kratery wtórnych wulkanów tworzących północną krawędź superwulkanu, którego pozostała część znajduje się pod wodami Zatoki Neapolitańskiej.

Dwa lata temu naukowcy prowadzący badania włoskiego superwulkanu Pola Flegrejskie doszli do wniosku, że olbrzym drzemiący pod Zatoką Neapolitańską jest zaczopowany grubą na setki metrów warstwą nadzwyczaj wytrzymałych skał, które strukturą i składem chemicznym przypominają... beton. Wulkanolodzy Tiziana Vanorio i Waruntorn Kanitpanyacharoen ze Stanford University uznali, że ten cud natury rodzi się we wnętrzu superwulkanu. Najpierw na głębokości 2–3 km powstaje naturalne wapno gaszone, które jest wypychane ku górze przez płyny geotermalne, gdzie zostaje wymieszane z warstwami popiołu wulkanicznego.

01.09.2017 Numer 9/2017