Środowisko

Pożyteczny szkodnik

Numer 4/2017
Drzemlik, najmniejszy europejski sokół, najczęściej jest spotykany na słabo zadrzewionych obszarach. Drzemlik, najmniejszy europejski sokół, najczęściej jest spotykany na słabo zadrzewionych obszarach. Tim Zurowski / Shutterstock
Sokół wędrowny to idealnie skonstruowana maszyna do łowienia ptaków w locie. Swoją ofiarę potrafi dostrzec z odległości 1,5 km, a pikując, osiąga zawrotną prędkość, przekraczającą 320 km/h. Nie ma na świecie drugiego takiego zwierzęcia!
Kobczyk zasiedla obszary od linii Wisły aż po Syberię. Samiec ma metalowoszare upierzenie wierzchu ciała.Dennis Jacobsen/Shutterstock Kobczyk zasiedla obszary od linii Wisły aż po Syberię. Samiec ma metalowoszare upierzenie wierzchu ciała.

Sokół wędrowny charakteryzuje się krępą sylwetką, długimi, ostro zakończonymi skrzydłami oraz masywną głową. Ptaki obu płci ubarwione są podobnie. Dominuje u nich barwa stalowoszara z białym brzuchem i z poprzecznym prążkowaniem spodu ciała. Posiadają żółte obramowanie oka i silny zakrzywiony żółty dziób. Samica większa jest średnio o 1/3 od samca. Ptaki nie budują własnego gniazda, lecz zasiedlają istniejące gniazda innych gatunków lub składają jaja na półkach skalnych czy dachach wieżowców.

01.04.2017 Numer 4/2017