Gynandromorfizm mozaikowy u motyla z gatunku Papilio glaucus. Gynandromorfizm mozaikowy u motyla z gatunku Papilio glaucus. Indigo

Kiedy połowa ciała ma inną płeć

Gynandromorficzna makatka tarczkozębna. Prawie cała pszczoła jest samicą, z wyjątkiem ostatniego segmentu odwłoka – widoczne męskie narządy rozrodcze.Indigo Gynandromorficzna makatka tarczkozębna. Prawie cała pszczoła jest samicą, z wyjątkiem ostatniego segmentu odwłoka – widoczne męskie narządy rozrodcze.
Niektóre zwierzęta mają jedną połowę ciała fenotypowo męską, a drugą żeńską. Czy takie gynandromorfy są wynikiem biologicznej omyłki, dwoma osobnikami uwięzionymi w jednym, czy może narzędziem w rękach ewolucji?

Świat przyrody pełen jest fascynujących stworzeń, które nie przestają zadziwiać badaczy. Mimo ekspansji i szeroko zakrojonej ingerencji człowieka w środowisko naturalne wciąż natrafiamy na nowe gatunki, do tej pory nauce nieznane. Co więcej, wraz z upływem lat i postępem w badaniach dowiadujemy się nowych zaskakujących informacji na temat z pozoru dobrze znanych nam zwierząt. Całkiem niedawno okazało się, że m.in. wśród motyli, ptaków, a także pewnych skorupiaków pojawiają się osobniki, które wymykają się obowiązującej definicji płci.

Wiedza i Życie 6/2021 (1038) z dnia 25.05.2021; Genetyka; s. 18